Avanza EM vs Storebrand EM

Hej, i Fondo med rabatten ligger Storebrand Emerging Markets på en avgift om 0,26 % (annars 0,46 %) medan Avanza Emerging Markets kostar 0,27 % på Avanza plattformen. Avanza har inget hållbarhetsfokus dvs bättre spridning medan Storebrand har delvis hållbarhetsfokus. Skatteeffekten i Luxemburg borde innebära att Avanza egentligen kostar ännu mer (men innehåller dock inga amerikanska utdelningar som ska skattas). Avanza är mer viktad mot Kina (nästan tre procentenheter). Vilken skulle ni välja? Tack på förhand.

Känns spontant hugget som stucket… Men om jag måste välja så hade det blivit Avanza om jag ändå redan var på den plattformen just pga mindre exkludering.

1 gillning

Jag undrar om det mest är beskattningen av amerikanska värdepapper som är högre i Luxemburg eller om det gäller andra länder också.

3% Kina är alldeles för lite. Vanguard EM är bättre då, ACWI bör vara ännu bättre. Lägg till en Kina-fond kanske.

1 gillning

Hej, tack för kommentaren. Jag uttryckte mig otydligt. Avanza EM har just nu 29,29 % Kina och Storebrand 26,63 %. Jag menade att Avanza har nästan tre procent enheters högre viktning mot Kina än vad Storebrand har.