Avanza USA vs Storebrand och LF

Hej, med referens till övriga diskussionstrådar om Avanza Global vs Länsförsäkringar eller DNB verkar det klart skattemässigt ofördelaktigt att köpa Avanzas USA fond (med anledning av högre beskattning av vinst i Luxemburg). Till skillnad från Avanza Global är gapet i avgift betydligt mindre mellan Avanza USA och de övriga två jag nämner (två baspunkter 0,19 istället för 0,21). Finns det någon annan faktor som ger Avanzas USA fond en fördel eller ska jag byta bort till fördel för LF eller Storebrands USA-fonder.

Stämmer att Avanza USA också har hög skatt på utdelningar, verifierat av Avanza i denna twitter-tråd.

Det speciella med Avanza USA är att det följer ett väldigt väldigt underligt index. Fonden har bara 130 innehav, så inte de vanliga ~500 innehaven för att följa S&P500.

Vikten på innehaven är också väldigt skevt. Om du tittar på största 25 innehaven kanske du märker att inte ens Apple finns med alls. Världens största bolag. Istället är största innehavet NVIDIA på hela 9%, som annars är ~2% i andra USA-fonder.

Vilken fond som går bäst framgent har jag ingen aning om. Men ha i åtanke att Avanza USA inte är en “vanlig USA-fond”, både gällande vilka innehav som finns med och viktningen på dem.

3 gillningar

Tack Johann, jag tittade i de underliggande dokumenten och kunde inte hitta exakt vilka dessa 130 bolag är för närvarande i underliggande fond som ska utgöra 85 procent (AMUNDI INDEX MSCI USA SRI PAB UCITS ETF DR). Med andra ord är det mer slumpen som gör att Avanza USA gått bättre än de två övriga USA-fonderna jag nämnde, särskilt med tanke på det ovanligt stora innehavet i NVIDIA. Jag kommer byta till någon av Storebrand eller LF eftersom de har en större del av “höstacken”, dvs mer diversifierat innehåll, och en lägre avgift efter skatteeffekten från Luxemburg i Avanzas fond tas med i beräkningarna.