Någon som vet vad som händer?
Kanske vill locka fler nya kunder nu när LF bytt index.
Detta är vad som händer när det finns konkurrens? 
Bra…bara väntade på att Nordnet Sverige skulle lägga på 0.20% (inflation) avgift. Kanske 0.08 blir tak om de hittar på något sådant.
Och Avanza Emerging Markets är nere på 0,26%
Edit//
De har sänkt avgiften på de flesta, alla(?), sina indexfonder?
Märkligt med smygsänkning?
Fake news 

”Förvaltningsavgiften är ju fast och överstoden är en prognos om transaktionskostnader, så verkar ha blivit lite billigare
få fondbolag som redovisar total avgift så men då transaktionskostnaderna kan variera så får man nog lägga störst fokus på förvaltningsavgiften.”
Snabbt svar från Nicklas ”Investeraren” på Avanza
De verkar inte ha hunnit uppdatera här:
0,08 % här:
Så vad är det som gäller nu? Är totalskillnaden efter denna sänkning fortfarande till Länsförsäkringars fördel?
LF Global Indexnära kostar 0.22% (0.20 årlig avgift + 0.02% transaktionskostnader).
Avanza Global kostar 0.08%, men pga skatteregler på utdelningar blir den dyrare. USA har ~2% utdelning. USA står för ~68% av Avanza Global. Skatten på amerikanska utdelningar i LF Global Indexnära (och nästan alla andra fonder) är 15%, men 30% i Avanza Global (den är registrerad i Luxemburg som inte har nåt avtal med USA). (2%*68%*15%)*100 = 0.2%, d.v.s. man ska addera 0.2% till Avanza Globals kostnad, som därför landar på 0.28% .
Utdelningen skiljer sig från år till år (S&P 500 Dividend Yield - Multpl). Just nu är det strax under 2%. Så i år kanske båda fonderna blir lika dyra.
Jag hade snarare tänkt på huruvida jag vill ha majoriteten i en matarfond eller ej, huruvida jag vill vara fast hos Avanza eller ej, och huruvida jag vill ha ESG eller ej.
Varför registrerar man en globalfond med 70% USA i ett land utan skatteavtal med just USA? För mig låter det helt otroligt.
Finns det någon källa på fondens säte så att jag kan se det med egna ögon?
Vet ej, men kanske för att få den lägsta avgiften? Avanza gör reklam för den låga avgiften, inte för vad den totala avgiften blir inklusive skatteeffekter.
Gå in på fondens sida och klicka på fondfaktabladet. Där ser du att fonden följer “mottagarfonden AMUNDI INDEX MSCI WORLD och i dess andelsklass I13SK”.
I13SK kan du läsa mer om på morningstars fondsida, och om du klickar på Dokument och sen fondfaktabladet ser du att den är registrerad i Luxemburg.
Detta har Avanza själva verifierat:
Småspararguiden har också skrivit om det: Skatteregler gör Länsförsäkringar Global Index till den bästa aktiefonden – just nu | Småspararguiden
Det har även diskuterats om och om igen här i forumet.
Jo jag har sett att det diskuterats mycket men aldrig riktigt vetat om det bara är en seglivad myt eller faktiskt stämmer.
Tack för att du bekräftade det 
Hur tänker du här? Det är noll courtage på fonderna som med fördel köpa inom ett schablonbeskattat skal. Alltså plättlätt att sälja om man nu hittar något roligare någon annanstans.
Hej,
Jag tror en anledning till att fonder ofta registreras i Luxemburg är att det är billigare och mindre pappersarbete/lägre krav att få de tillstånd som krävs för att driva en fond där. Fonden placeras alltså där för att det ger högre vinst och snabbare uppstart för fondbolaget.
Mvh
F