Avanzas fonder - Bytt legalt säte?

Hallå,

Jag har spenderat de senaste dagarna med att sätta in mig lite mer i att belåna en portfölj, när jag tittade närmare på vilka fonder på avanza som medgav superlånet upptäckte jag detta:

Innebär detta att Avanza inte längre har Luxemburg som legalt säte och således inte beskattar utdelningen från innehaven i USA dubbelt så mycket som LF Global Indexnära? Är skatten nu densamma inom dessa två fonder? Innebär detta att Avanza Global nu verkligen är det billigare alternativet?

Kommer ihåg att flera bloggare skrev om att Avanza global beskattades mer än LF Global Indexnära tidigare i år men inte hört något om att Avanza ev. ska ha bytt legalt säte?

Ni som har bra koll på detta får gärna kommentera. Känns som att informationen skulle kunna gagna fler inför kommande ombalanseringar…

2 gillningar

Coolt! Det har jag missat. Tack för att du kastar ljus på det!

Avanza global har nog hela tiden haft sitt säte i Sverige, men det enda fonden gör är att investera i Amundi index msci world som i sin tur har säte i Luxemburg. Det är Amundi som faktiskt äger de underliggande aktierna.

2 gillningar

Bilden nedan är tagen från Amundi Index MSCI World SRI fondfaktablad.

Tolkar det som att det du säger @purjo stämmer.

Du har rätt där. Matarfonden Avanza Global har sitt legala säte i Sverige. Men sista ordet är inte sagt hos Skatteverket. Skulle inte bli förvånad att man får skatta 30% på utdelningarna i USA på LF Global Indexnära.

Här finns aktiefonden som det investeras i hos Amundi. Amundi Index MSCI World I13SK-C
Den underliggande fonden som Avanza Global placerar i alltså. Den har följt utvecklingen för MSCI ACWI Indexet mycket bra sedan start! Jag tror att jag slår till på den som stabil grund att stå på, kanske med belåning i Superlånet!

Länk till fonden hos Morningstar.se