Är det bara jag eller har Avanza Global gått från billig till snorbillig? Har för mig att den låg högre än 0,10%
Den har väl legat där länge? Problemet är att du ser inte den interna beskattningen på fonden som den matar till. Så i praktiken blir den dyrare är LF Global indexnära.
Ok, måste vara jag som drömt om att den låg högre!
0.04% dyrare än LF Global indexnära . Inget man blir fattig på.
Fortfarande mer, nyttjar man inte superlånet på Avanza ser jag ingen anledning till att betala 0.04% mer.
2019 uppstöd den fördelen att Sve säte betalar 15% skatt på utdelningar men den är överklagad av skattemyndigheten och kan lika väl ändras till 30%. Om man har redan Avanza Global är det lika bra behålla den. Skatteregler kan ändras under tiden men förvaltnings avg kommer alltid bli lägre på Avanza Global riktigt bra och lågt 0.10% total avg. Imponerande ändå. . Viktigt att det är 2 st bästa globala indexfonder. Sedan finns det Swedbank/Dnb/Skandia /Nordnet/Spp global indexfonder som är minst lika bra.
. Men om skatteregler skulle ändras kommer Avanza Global bli den bästa billigaste global indexfonden igen
15% dras på alla utdelningar jag får från USA så är väl inte konstigt att samma gäller fonder. Irland har samma skatteavtal och betalar också 15%.
Nu är dock skillnaden i avgift så liten att det kan kvitta vilken av fonderna man har
Vad är det som är överklagat? Att fonder ska ha rätt att avräkna den amerikansk skatten?
Tack. Då kanske irländska fonder är att föredra då