USA indexfonder

Jag vet att globala fonder innehåller mycket usa redan men jämför man rena USA indexfonder tex avanza USA med globala fonder har rena USA indexfonder presterat bättre.

Jag skulle gärna vilja ha Avanza USA men är osäker om beskattningsdelen gör den till ett sämre val?

Jag har tex jämfört med storebrand USA och avanza USA presterade bättre på tex 3år 84% vs 64%. Avgifterna är snarlika.

Men kan det vara dåligt val då avanza USA mest troligt beskattas med 30%?

Har du fonderna i en isk beskattar du enligt reglerna för isk.

Har du fonderna utanför ISK beskattar du enligt skattemyndighetens regler för reavinster/förluster.

Jag gillar
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK

Den har gått upp 106 % de senaste 5 åren vilket gör den till Sveriges bäst avkastande indexfond.

Om den går bra i framtiden beror oå hur USA går i framtiden.

Det jag menade med beskattning var på utdelningarna.

Tex som det är med avanza global. Där skattas utdelningarna på 30% jämfört med tex LF global som skattar 15%.

Utdelningarna återinvesteras, så välj den globalfond som till låg avgift ändå avkastar bäst.

Bör inte avanza USA också omfatta samma problem med beskattning på utdelning som avanza global gör?

Jag investerar i avanza USA just nu men om den beskattas likt avanza global på utdelningarna blir usa fonden genast betydligt dyrare än 0,19% avgift.

Skatteregler gör avanza global dyrare än annonserat.

Om du har två globalfonder som kostar lika mycket men där utdelningarna beskattas i olika länder med olika skattesatser, välj den som avkastar bäst i %.

De beskattade utdelningarna återinversteras och det gör att fondandelarna stiger i värde.

Återinvesteringen av utdelning ger fondköp av fler aktier, så att varje andelsägare i fonden äger mer aktier.

Den fond som stiger mest i % bland de med samma låga avgift, den är troligen den med fördelaktigast skatte regler, så mer pengar kan återinvesteras i fonden.