Är det fler som upplever fel i Avanza’s data och översikter?
Efter att Calliditas av noterades blev det fel på min oversikt ”Just nu” > ”Värderpaperutv i är”. Callidatas data saknas eller är raderat.
Jag har felrapporterat för tre veckor sen men Avanza prioritera inte detta. Eftersom jag tror at det drabbar alla kunder som haft Calliditas (som jag skrev till Avanza), är jag förvånad över Avanza’s (icke) agerande.
Det påverka förtroende för en bank om data eller beräkningar inte stämmer. Och det finns inte resurser att åtgärda problemet inom 3 veckor. Hur stort problem har Avanza om man inte har tid at lösa problem som drabbar tusentals kunder (med Calliditas)?
Et annat exempel är felaktig beräkning på depot som endast haft kontant (investera via ISK). Det kan inte bli negativ avkastning. Har Avanza tillräckligt finansiell kunskap inom IT?
Jag bytte från Nordnet till AZ då jag upplevde att data i princip alltid var fel, väl i hamn hos AZ så blev situationen inte på något sätt bättre.
AZ rapporterar glatt att mina amerikanska aktier har gått upp 10k SEK på en söndag trots att börsen varit stängd, händer varje dag. Hur mycket pengar jag har på kontot går inte att lita på.
Blir ganska stora problem vid en spit också, AZ rapporterar att jag nu tjänat en miljon eller så innan börsöppning för att sen lika glatt berätta att nä de var inte på riktigt.
Det är ju inte felrapporterat dock, senaste handlade priset för en aktie gäller ju tills någon handlar den för ett annat pris, oavsett att det skett en split.
Det bör framgå i min portfölj vad värdet är på portföljen.
I så fall, baserat på ditt resonemang skulle jag alltså kunna belåna min portfölj med några extra miljoner, för det är ju värdet på aktierna…
De visar ju det bästa “värdet på portföljen” de kan redovisa, dvs priset på portföljen, medans ingen handel av aktierna sker sätts inte några nya priser på aktierna.
De kan ju inte hålla på och gissa hur marknaden skall prissätta aktierna vid nästa öppning, eller hur?
Ska de göra det om något stort sker något bolag under helgen som kommer påverka kursen vid nästa öppning med?
Det här är inget specifikt för Avanza dessutom, även Schwab som jag använder mig av gör såhär.
Det kan du ju göra, men det skulle ju inte vara särskilt smart att göra det.
Precis som det inte skulle vara särskilt smart att belåna en aktie vars bolag det har kommit ut en nyhet om konkurs medan börsen var stängd.
Lite så kan det ju vara. Samtidigt kan man använda huset som backning för diverse saker som har värde, t ex ta lån, så det finns någon form att värde bara i att äga ett hus med.
Ja, jag menar att värdet i det fallet får ju en minimigräns i att man kan få ut likvidt via lån. Det är ett lägre pris än att sälja, men ändå konkreta pengar i handen.
Visst, men om vi skiljer på värde och pris, så som vi brukar göra, så reagerade jag på att du sade att det inte finns något värde. Håller med om problematiken att prissätta, och att pris alltid är ”gammal” eller historisk information, men värde, som är lite luddigare, finns där ju hela tiden.
Håller med om att Avanza inte bryr sig så mycket om värde (annat än när man belånar papprena, kanske), så ordet kom från den du svarade på.