Var nyhet för mig att Avanza under 2020-21 läckt uppgifter till Facebook/Meta om b la sina kunders personnummer, kontonummer, värdepapperinnehav m.m. Omfattning enligt artikel idag i SvD Näringsliv är en halv till en miljon kunder. Första stämningsansökan från kund kom i december.
Jag hade helt missat detta. Någon här som haft kontakt med Avanza så man kan få veta om man är en av de drabbade?
Uppdaterar med ytterligare info från SvD angående stämningsansökan:
” Kunden begärde 4 000 kronor av Avanza för den skada han lidit när hans integritet hade kränkts. – Jo, 4 000 kan låta blygsamt. Men om en halv miljon Avanza-kunder stämmer bolaget på det beloppet och vinner blir det ändå 2 miljarder kronor. Det är mycket pengar, säger Sven Linton, chefsjurist på Aktiespararna.”
Troligen uppnåddes en förlikning, då stämningsansökan sedan drogs tillbaka enligt artikeln.
Jag gissar utan att ha läst något om det att det antagligen är via Facebook trackingpixel. De kan i så fall se allt som är på sidan där trackingpixeln är infogad. I så fall drabbar det alla kunder som loggar in den tiden som trackingpixeln är på sidan.
Av Avanzas anmälan framgår att personuppgifter om upp till en miljon från den 15 november 2019 till och med den 2 juni 2021 felaktigt överförts till Meta.
IMY:s granskning av incidenten visar att Avanza har använt sig av Metas analysverktyg Facebook-pixeln (numera Meta-pixeln) både på sin webbplats och i sin app i syfte att optimera bankens marknadsföring på Facebook. Den felaktiga överföringen av personuppgifter orsakades av att banken aktiverade nya delfunktioner i Meta-pixeln av misstag.
När Avanza fick kännedom om det inträffade avaktiverade banken pixeln. Banken uppger att Meta har bekräftat att de personuppgifter som samlats in via pixeln har raderats hos Meta.