Avanzas värdepapperslån på ISK leder till dubbelbeskattning, kompenserar kunderna

Hej allesammans,

Jag är nog inte ensam om att bli rejält förvånad över Avanzas meddelande idag.

Nya kontrolluppgifter för dig med kredit på Investeringssparkonto

Hej,

Avanza har den 15e april lämnat in kompletterande kontrolluppgifter för ränteinkomster på ISK för dig med kreditavtal. Kontrolluppgifterna avser ränta som ska beskattas utanför ISK under åren 2018-2023. Anledningen till kompletteringen är att vi under dessa år erbjudit en för hög ränta på ISK. I praktiken innebär detta att Skatteverket kan komma att ompröva dina tidigare deklarationer och att du kan behöva betala 30% skatt på de ränteinkomster du erhållit (se bifogad kontrolluppgift).

Exempel:
Om dina ränteinkomster varit totalt 1000 kronor kan du komma att behöva betala 300 kr i skatt

Om du är berörd kommer du få ett brev från Skatteverket inom några dagar. Om de kompletterande kontrolluppgifterna innebär att du behöver betala in extra skatt så har du möjlighet att begära ersättning för detta från Avanza.

Bakgrunden till att detta har hänt är att inkomstskattelagen formulerades om 2016 på ett sätt som fick konsekvensen att ränteinkomster på ISK i vissa fall ska rapporteras in och beskattas i inkomstslaget kapital. Det var egentligen aldrig lagstiftarens avsikt att ränteinkomster på ISK ska beskattas på detta sätt. Avanza har lyft problematiken med Finansdepartementet som därför planerar att rätta till formuleringen i lagtexten från och med januari 2025.

Bifogat till detta meddelande hittar du:

1. Dina kompletterande kontrolluppgifter för ränteinkomster som skickas till Skatteverket
  2. En instruktion för hur du går tillväga om du berörs och vill begära ersättning för eventuell extra skatt.

Först blev jag väldigt konfunderad men hittade snart vad jag vad jag tror är grunden till dubbelbeskattningen och återfick förståndet, nämligen ett avgörande från Skatterättsnämnden från förra året som fastställdes av Högsta förvaltningsdomstolen så sent som 2024-03-07,
Skatterättsnämnden 111-23/D Ränteinkomster inom ISK - Skatterättsnämnden
HFD 7801-23, https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstaforvaltningsdomstolen/2024/domar-och-beslut/7801-23.pdf

Skatteverket anser att det inte finns utrymme för att tillämpa bestämmelserna gällande ISK på annat sätt än enligt ordalydelsen. En ränta av aktuellt slag ska därför tas upp till beskattning enligt de vanliga reglerna i inkomstslaget kapital och detta påverkas inte av att de likvida medel som ligger till grund för avkastningen också ingår i kapitalunderlaget vid beräkning av schablonintäkten.

En tolkning som även Skatterättsnämnden men (red.) inte HFD vidhöll.

Av 42 § första stycket följer att utdelning, kapitalvinst och annan avkastning på tillgångar som förvaras på ett ISK undantas från den konventionella beskattning som annars är aktuell för inkomstslaget. Detta undantag gäller emellertid inte för bl.a. ränta på kontanta medel som helt eller delvis avser ett kalenderår då räntesatsen som legat till grund för räntans beräkning någon gång överstigit statslåneräntan vid utgången av november närmast före det kalenderåret (andra stycket 3).

Kap 42 [41 §] Marknadsvärdet av tillgångar som avses i [37] och [40 §§] ska ligga till grund för beräkningen av kapitalunderlaget bara om den som har innehaft ett investeringssparkonto varit obegränsat skattskyldig vid tidpunkten för de situationer som avses i dessa paragrafer. [Lag (2011:1271).]

Kap 42 [42 §] Utdelning, kapitalvinst och annan avkastning på tillgångar och förpliktelser som förvaras på ett investeringssparkonto ska inte tas upp. Utgifter och kapitalförluster som avser sådana tillgångar och förpliktelser får inte dras av.

Första stycket gäller inte

1. tillgångar som avses i [38 §],
  2. kapitalvinster eller kapitalförluster på tillgångar som anses ha avyttrats enligt [44 kap.][8 a] eller [8 b §], eller
  3. ränta på kontanta medel som helt eller delvis avser ett kalenderår då räntesatsen som legat till grund för räntans beräkning någon gång överstigit statslåneräntan vid utgången av november närmast före det kalenderåret. [Lag (2012:830).]

Det vill säga om inkomsträntenivån någon gång under beskattningsåret överstigit föregående års statslåneränta den 30 november + 1% (alternativt +0,75% under 2017) ens en sekund så ska hela årets inkomstränta kapitalbeskattas!

Men det tog ju evigheter tills Avanza o Co ens behagade betala en enda punkts ränta? Jovisst och inlåningsräntorna är fortfarande usla. Medan Riksbankens parkerat styrräntan på 4% betalar Avanza 0,25% alternativt 1,50% för Private Banking och 1,94% för Pro.

Avanza skriver det inte rakt ut men orsaken till dubbelsmällen måste helt enkelt vara deras särskilda upplägg för sin värdepapperskredit på ISK (och KF?) genom att de skapar en motstående fiktiv ränta lika hög som låneräntan, på insatt men outnyttjad kredit. Om jag belånar ett köp och därefter säljer av samma summa återbetalar inte Avanza krediten för att undvika utlösa en extra skattehändelse. Väldigt smart men nu har lagstiftaren schabblat vilket alltså leder till både kapital- och schablonbeskattning av samtliga ränteinkomster på ett drabbat ISK.

Jag blev först förvånad varför Avanza så villigt tar på sig förlusten men i och med de själva skapat problemet genom sitt särskilda upplägg förstår jag det ändå, även om det måste svida för aktieägarna. Jag kommer definitivt begära full kompensation vilket ser ut att bli några tusenlappar.

Har jag förstått det rätt?
Är fler aktörer drabbade?
Hur kommer ni besvara Skatteverkets kommande omprövningsbrev?

6 gillningar

Finns det någon anledning att besvara Skatteverket?

Om uppgiften stämmer behöver du inte göra någonting. Då beskattar vi dig i enlighetmed den. Beslutet kommer att framgå av ditt slutskattebesked.

Fick för övrigt meddelandet från Skatteverket innan jag fick det från Avanza, så jag blev ganska förbryllad. Meddelandet gäller årets deklaration, men Avanza har ändrat kontrolluppgifter för fyra år - så det återstår att se vad som händer med tidigare deklarationer.

1 gillning

Jag vill minnas att de skrev om detta även när de nyligen ändrade så att ISKn töms på kontanter tillbaka till kreditkontot innan varje kvartalsskifte. De skrev något om att det kan komma fler ändringar pga de nya beskeden från Skatteverket, typ.

1 gillning

Ja det stämmer.

2023-12-18

Vi vill informera dig som har en värdepapperskredit kopplad till ett Investeringssparkonto (ISK) om en ändring i vår nuvarande lösning.

Idag när du använder kredit överförs pengar från det kopplade kreditkontot till ditt ISK när du handlar. Om du sedan säljer värdepapper stannar likviderna kvar på ditt ISK istället för att återföras till kreditkontot. I samband med detta har Avanza kompenserat dig för räntan på krediten med en motsvarande ränta på ISK.

Ny lösning
Istället för att ge kompensationsränta inför vi innan årsskiftet en automatisk lösning för att reglera eventuell skuld på kreditkontot med likvid från ISK. Detta påverkar inte din utnyttjade kredit. Vi gör detta för att minska kapitalunderlaget på ISK inför kvartalsskiftet för att undvika en onödigt hög schablonskatt för dig.

Varför gör vi denna ändring nu?
Vi för diskussioner med Skatteverket kring vilken metod som är bäst för att outnyttjad kredit på ISK inte ska påverka schablonskatten. Tills vi har fått klarhet i detta använder vi oss av den nya lösningen.

Vad innebär det för mig?
Detta är allmän information till alla kunder med kreditavtal på ISK. Du behöver inte göra någonting eftersom vi automatiskt reglerar detta åt dig inför varje kvartalsskifte.

Nu gick det lite snabbt. Högsta förvaltningsdomstolen tycker lagen är tydlig att de rent av undanröjer hela förhandsbeskedet då de anser det onödigt. Uppenbarligen inte lika tydligt för alla om Avanza skickat felaktiga kontrolluppgifter i så många år…

Högsta förvaltningsdomstolen undanröjer Skatterättsnämndens förhandsbesked
och avvisar ansökningen.

1. Högsta förvaltningsdomstolen konstaterar emellertid att svaret på frågan följer
    direkt av lagtexten i 42 kap. 42 § andra stycket 3, dvs. att ränta på kontanta
    medel som förvaras på ett investeringssparkonto ska tas upp till beskattning om
    räntesatsen någon gång överstigit statslåneräntan. Det kan därför inte anses
    vara av vikt för AA eller för en enhetlig lagtolkning eller rättstillämpning att
    frågan besvaras genom ett förhandsbesked (jfr HFD 2023 not. 41 och där
    anmärkta rättsfall).

Har aldrig haft vpl så ingen aning hur de funkar, men hur mycket pengar rör de sig om?

Med ränteinkomster, då menar du den ränta avanza givit på det oinvesterat kapital på isk:t? Har lite svårt att se hur det skulle bli så fasligt mycket pengar i skatt. Exempelvis, 100000 oinvesterat ett helt år till 1.99 % skulle ju ge en skatt på ca 600 kr? Inte kul, men så mycket bör man inte ha oinvesterat på sitt isk över tid ändå.

För mig ser det ut att handla om några extra tusenlappar i effektiv skatt så inte obetydligt.

Inlåningsräntorna på ISK var länge fastkilade på 0% så det är inte främst de det handlar om utan Avanzas fiktiva inlåningsränta som var lika hög som låneräntan. För att dubbelbeskattningen ska bli aktuell måste alltså låneräntan överstiga statslåneräntan + 1% vilket ev. kräver en belåningsgrad över noll. För en belåningsgrad över 10% tar Avanza 3,89% vilket blir den fiktiva inlåningsräntan på all återlämnad kredit. Till det tillkommer kapitalskatt på eventuell inlåningsränta på eget kapital man faktiskt erhållit.

Ränteinkomster till oinvesterat kapital på isk började 2023 men brevet stod 2018-2023.
2018-2022 var det 0 ränteinkomster till oinvesterat kapital på isk. Om jag fattar det rätt är att kredit som räknar som kapital fastän folk inte har fått kontanter utan kredit.
Finns inga problem med Nordnet eller andra banker?

Jo, men om jag tolkar det och dig rätt så måste man ha ganska mycket oinvesterat över tid för att det ska bli tusenlappar, det är det end aa jag säger. Jag ifrågasätter inte just din situation för den vet jag inget om, jag exemplifierar bara för att säkerställa att jag förstått rätt. Kanske uttryckte det klumpigt.

Antaget konstant inlåningsränta på 3.89 % skulle det innebära att man får 1000 kr extra skatt per 85690 kr och oinvesterat år? Tolkar jag det fel?

Jag hittar inga referenser för att kunna kontrollräkna mina egna siffror men ja så uppfattar jag det. (85 690 * 0,0389) * 30% = 1 000 kr i extra full kapitalbeskattning.

Har du ingen kredit mellan 2018-2022? Som tur är Avanza ersätter ni som drabbades, omprövning innebär att ni betalar de missade 30% skatt och skatteskulder ränta mellan 2018-2022.

De bifogade nya kontrolluppgiften på meddelandet för mig. Inte samma för er?

Jag tolkar det så här:

1. Du gör en ombalansering. I samband med detta så köper du nya värdepapperna samtidigt som du säljer det som ska säljas.
  2. Eftersom pengarna från sälj inte kommit in ännu så dras det in pengar från krediten till ISKn för att täcka köpen.
  3. När säljen sedan går igenom ett par dagar senare, så hamnar pengarna på ISKn, och dras inte automatiskt tillbaka till krediten.
  4. Avanza drar i detta läge ränta för det man utnyttjat av krediten inklusive det som nu bara ligger som kontanter på ISKn. Samtidigt ger de lika stor ränta på de pengarna som nu skvalpar på ISKn. Dragen ränta och given ränta tar alltså ut sig för de pengar som är på ISKn men som kunde varit på kreditkontot i stället.

De gjorde så här för att man inte ska behöva sätta in pengar om och om igen i ISKn under samma kvartal, om man t ex ombalanserar flera gånger.

Iom att räntan man får på ISKn behöver vara lika stor som räntan som dras från krediten för att de ska ta ut varandra, så har räntan varit högre än statslåneräntan+1%, och Skatteverket har blivit arga.

2 gillningar

För mig också.

Inte fått varken avanzas meddelande eller något från skv ännu, haft kredit i flera år. Dock så har jag i princip aldrig haft något oinvesterat, då jag inte direkt säljer något.

Om någon utnyttjat avanzas nollsummeräntor för att behålla oinvesterat kreditkapital på isk längre perioder efter “köp sen sälj” så bör man tänka på att det ändå är negativt skattemässigt redan innan detta debacle.

Jag fick också ett dokument med respektive kontrolluppgift för varje år. Det jag menade är att jag inte lätt kan stämma av hur mycket insatt men outnyttjad kredit jag haft och hur länge för respektive år.

Du kan se räntetransaktionerna i din transaktionslista. Välj Transaktionstyp: Räntor, så kan du på din ISK se alla ränteaktiviteter. Det lilla gröna (K) betyder att det är det tillhörande kreditkontot, det utan K är din ISK. Du kommer se en minus på (K) och motsvarande exakt samma plus på inte K, månad för månad.

Det visar inte exakt vad du haft på kontot, men ger dig definitivt en hum om du räknar baklänges mot aktuell ränta för tillfället.

Under 2023 fick man ju inlåningsränta på ISK av Avanza.

Vilken ränta Avanza ger sina kunder är upp till dem, kan man tycka.

Om pengarna på ISK finansierats med eget kapital, bolån eller blancolån borde skatteverket inte ha synpunkter på. Regler för räntebidrag och schablonintäkter är ju givna.

Är drabbad och ser inte hur arbitraget har uppstått. Arbitrage = riskfria vinst

Nu har media vaknat. Tydligen är 2 procent av alla kunder drabbade och från deras blogg kan jag läsa att under 2021 använde 0,2% av kunderna med en behållning under 100 000 kr kredit medan det var 14% i gruppen Private Banking.

”Det är beklagligt att kunder dubbelbeskattas på detta sätt”, kommenterar kommunikations- och ir-chefen Sofia Svavar.

Att kontrolluppgifterna till Skatteverket blivit fel har att göra med att regelverket för inlåningsräntan inte har förändrats på samma sätt som regelverket för schablonintäkten. Sofia Svavar förklarar att det 2012, när ISK infördes, lagstiftades att inlåningsräntan inte fick överstiga schablonintäkten, detta för att inga arbitragemöjligheter skulle uppstå. Var räntan högre skulle det tas upp som inkomst av kapital.

Sedan dess har schablonintäkten ändrats. 2012 beräknades den utifrån statslåneräntan den 30 november året innan. 2016 gjordes en justering till statslåneräntan plus 1 procentenhet. Motsvarande ändring kring hur hög räntan fick vara gjordes enligt Sofia Svavar aldrig.

”Lagens lydelse överensstämmer alltså inte längre med det ursprungliga syftet. Vi upptäckte detta under hösten 2023 och uppmärksammade då genast Skatteverket och regeringskansliet”, skriver hon i ett mejl till Di.

Hon uppger vidare att bara ett par månader efter Avanzas upptäckt kom ett förslag om att ändra lagen. Det påverkar dock inte vad som redan skett, varför vissa Avanzakunder i dagarna kan få meddelande från Skatteverket om att nya kontrolluppgifter kommit in för åren 2018 till 2023.

”Vi kommer att ersätta de kunder som hör av sig och som kan redovisa att Skatteverket påfört dem extra skatt. För de allra flesta kunder rör det sig om små belopp.”

Kan det bli tal om skattetillägg för kunderna i fråga?
”Vi har haft en nära dialog med Skatteverket och kunder kommer inte påföras något skattetillägg.”

Sedan den 1 oktober 2023 betalar Avanza inte ränta på outnyttjad kredit.

4 gillningar