Nu har jag fått förslag för beslut från SKV för 2023 (i Kivra). Trots att det bara rör sig om hundralappar för mig så ser det ut som att de inte avskriver, utan vill ha dem. Det kommer slutbesked i början på maj, om jag förstod rätt.
Klart de inte avskriver, det är ju skatt som felaktigt inte betalats. Däremot slipper vi skattetillägg, eller “straffskatt”.
På vilket sätt är detta upplägg annorlunda än kredit kopplat till kapitalförsäkring?
Avanza har väl knappast gett kunder pengar/ränta av godmodighet.
Tror tyvärr det är aktieägarna som får betala extra skatt i slutändan.
Så vad är stegen att ta om man fått ett meddelande från skatteverket om detta? Behöver man kontakta skatteverket och Avanza, några speciella blanketter eller frågor man ska fylla i eller ställa?
Har själv inte blivit kontaktad av skatteverket men det lär finnas en rutin för upptaxering ![]()
Min deklaration för 2023 var tidigare inskickad men ser nu att den ändrat status till ej inskickad, då det kommit in ändringar står det.
Ränteinkomster från Avanza har tillkommit, summan matchar kontrolluppgiften.
Kan vara bra att kika på om ni redan tycker er ha deklarerat.
Edit: Jag har inte fått något meddelande i Kivra från Skatteverket.
Fick brev om nytt beslut och förklaring, men läste för fort. Trodde detta gällde 2023, men det gällde 2022. Cirka 550 kr i ränteintäkt.
Allt står i det meddelande du fått från Avanza. Där finns även den blankett du ska fylla.
Det är valfritt att skicka in blanketten.
Det står heller inget i Avanzas meddelande att du kan behöva skicka in din deklaration igen om du redan gjort det via deras e-tjänst.
Jag har fått två brev från Skatteverket, ett för 2022 och ett för 2023.
De skriver:
Det här är Skatteverkets förslag till beslut. Innan vi fattar beslutet har du möjlighet att lämna synpunkter.
Vi måste ha dina eventuella synpunkter senast den 2 maj 2024.
Eftersom jag inte har några synpunkter så förväntar jag mig ytterligare brev från Skatteverket under maj där de skriver hur mycket extra skatt de vill ha in för de extra ränteinkomster de fått information om. Först därefter kan det vara aktuellt att fylla i Avanzas blankett för att få ersättning därifrån.
Så har jag tolkat situationen. ![]()
Exakt så. ![]()
Självklart är det valfritt att skicka in blanketten. Men utan blankett blir det ingen kompensation från Avanza.
Fått meddelande på Avanza. Ser att min tidigare inskickade deklaration nu inte är inskickad länge. Inget brev från Skatteverket i Kivra. Går ej att komma fram till Skatteverket på telefon heller… “alla köplatser upptagna”…
Jag är i samma situation men det är väl bara att avvakta någon dag tills man får en skriftlig bekräftelse till KIVRA innan man agerar. I princip så är det väl annars bara och godta ändringarna och sedan kräva ersättningen från Avanza när underlagen från skatteverket dyker upp
Jag har fått ett meddelande från Avanza men inget från Skatteverket än.
Krävde av Skv att redogöra på vilket sätt jag tjänat pengar på upplägget. Jämförelse med KF och kredit gjordes.
Bara för att Avanza kompenserar betyder inte att skv skall komma undan så lätt.
Jag tycker det år dåligt av skatteverket att inte informera att dessa ändringar medför att man på nytt måste in och deklarera/skicka in deklarationen. Eller är det vedertaget och endast jag som inte är påläst?
För om jag tolkar det rätt så ska jag in och deklarera på nytt för att sedan invänta slutskattbeskedet för att sedan fylla i Avanzas blankett och bifoga informationen från skatteverket för att få ersättning.
Måste man det? Skatteverket skrev följande till mig:
Om uppgiften stämmer behöver du inte göra någonting. Då beskattar vi dig i enlighet med den. Beslutet kommer att framgå av ditt slutskattebesked.
Jag tolkar det som att jag inte behöver skicka in deklarationen igen.
Så tolkade jag också det, då det står i klartext men när man loggar in på skatteverket på min deklaration så står det “Skattedeklaration - Ändrad, ej inskickad” och då blir jag lite fundersam vad det innebär. Vill helst slippa en förseningsavgift. Det verkar som att det går att skicka in deklarationen på nytt med dem ändringar som skatteverket gjort.
Jag blir bra lite fundersam
Samma för mig.