Avanza har lagt till ny funktionalitet i deras app för att köpa flera aktier samtidigt. Verkar vara begränsat till endast köpa befintliga innehav just nu.
Jag tycker att detta är ett bra steg i rätt riktning, men jag efterfrågar möjligheten att både köpa och sälja flera aktier samtidigt. Det borde inte heller vara begränsat till att man måste äga dem redan. Egentligen så borde de kolla på hur uppstickaren Kiwitrader gör.
Den funktionen verkar inte jag ha ännu. Är på senaste iOS versionen. Är du på Android?
Undrar hur det går till rent praktiskt. Om man vill köpa aktier för 1000 kr och äger 3 aktier i portföljen på följande aktiekurser 750kr, 400kr, 100kr, hur fördelas köpet? …och hur hanteras courtaget? Avdrag för varje transaktion eller klumpas det ihop till ett köp?
Så här ser det ut efter att jag valt vilka aktier jag vill köpa på ett av mina konton. Det är inte så att man ställer in en summa som sen fördelas över de olika aktierna, utan man väljer för varje enskild aktie antalet aktier att köpa med +/-.