Avanza månadssparande fonder

Hej

Hittade en nätartikel från Parapedia om bästa teknikfonder 2022 och beslutade mig för att månadsspara 200 kronor totalt i Avanza dvs 100 kr på Swedbank Robour Ny Teknik A som gett bäst avkastning samt 100 kr på TIN ny teknik.

Får se hur dessa fonder utvecklas på 10 års sikt…går dom dåligt säljer jag av allt. Har konto i Avanza sen tidigare.

Hej! Den artikel sorterar teknikfonder efter hur de presterade 2020, dvs förrförra året. Jag tror tyvärr inte det är en så relevant faktor för att förutspå vilken fond som kommer gå bäst i framtiden.

Varför vill du lägga extra mycket pengar i teknik förresten?

5 gillningar

Spontant känns det som du blir väldigt påverkad av olika artiklar som beskriver historisk avkastning. Oftast är dessa artiklar ganska vinklade, jämför mot konstigt index/alternativ, kollar på mycket kort sikt och liknande. Ett tips i all välmening är att försöka avvänja sig det beteendet. Det kommer sannolikt inte gynna dig på längre sikt.

Att investera i dyrare aktiva bransch/nischfonder avviker ganska mycket från forskningen och det som kallas för marknadsviktad portfölj (globalt index).

Att dessa fonder gick bra 2020 är inte samma sak som att de alltid kommer göra det. En global indexfond kommer heller inte alltid gå bra men det ger större chans för en jämnare avkastning över lång sikt än en renodlad teknikfond.

7 gillningar