Teknikfonder - köpa eller sälja?

Tekniksektorn är ju inte särskilt rolig just nu. Hur ser eran strategi ut just nu? Köper ni in er billigt, eller håller ni er borta från det?

Detta skrev jag i januari. Undvika tech och det som är hett just nu

Jag ser ingen mening att äga teknikfonder.

Jag köper på som vanligt vilket betyder brett men med en liten tilt mot teknik och småbolag.

Globalt, nej. En globalfond har redan övervikt mot teknik.

För min Sverige homebias, ja. Eftersom svenskt index är så överviktade mot bank/telefoni etc som inte direkt har framtiden för sig tycker jag det är sunt att stoppa in lite extra teknik.

Men det här gör jag oavsett om teknik får stryk eller ej.

Teknik är framtiden och teknikfonder har framtiden för sig. Men inte just nu.

Mjo, jag funderar på att stoppa in lite mer buy-and-forget pengar i svensk teknik nu när den är lite billigare.

Tyvärr är väl teknikfonderna ganska dyra i avgift vilket går lite emot rekommendationerna…

Tittar man på branchutvecklingen senaste tiden så är det energifonder som gått bäst.

Rekommendationerna …? Vi kan också välja att tänka själv. Går de upp är de alltid värda sin avgift. Just nu gör de inte det

1 gillning

Energi som grupp är ofta volatil och svårfångad. Men visst har du rätt.

Beror ju på hur mycket de går upp.

1 gillning

Trisslotter med vinst är också värda sitt pris :slight_smile:

2 gillningar

Har för mig att rikatillsammans föreslår avgifter på under 0.4%. Teknikfonderna brukar ligga på 1.8% vad jag sett.

Visserligen kan ju dyra fonder gå väldigt bra i perioder. Men filosofin är att allt tillslut normaliserar kring index. Frågan är om teknik skulle vara något undantag som plötsligt gör den värt priset.

Jo, jag har det likadant. Funderar på om man ska köpa lite rea-teknik nu när man ändå sitter på teknik…

Hur vet man att det är REA?

1 gillning

Tänkte precis fråga detsamma!

1 gillning

Så är det absolut och därför kan det vara riskfyllt att äga smalare fonder passivt under lång tid. Att vara aktiv passar inte alla och somliga tror inte att det överhuvudtaget är möjligt att vinna något på det och då tror jag att en bred global indexfond är ett bra val.

Men även en indexfond kan ju gå ner 60% om man bara låter den löpa. Även om man bara håller sig till en fond, index eller annan, tycket jag att man bör bevaka den så att man slipper de stora nedgångarna.

Hur ska man kunna undvika de stora nedgångarna?

Vad använder du för teknik för att göra detta? Vet du hur djupt marknaden sjunker vid nedgångar redan innan nedgångarna?

2 gillningar

Tja… det vet man inte. Rea i relation till dom som köpte toppen iallafall :wink:

Ok, kanske en definitionsfråga :smirk:
Rea i min värld är när någonting säljs ut under marknadspris, så frågan blir då om teknikaktier som grupp är undervärderade nu?

Hmmm, rent spontant skulle jag väl gissa att det mesta är övervärderat. Kanske därför allt dalar nu?