Nu kommer frågan:
Vad ska man göra med det här för att optimera sparandet? (om man forfarande har courtageklass Start)
Några möjliga ideer som jag hade kring det här:
Ha allt guld på Avanza (Dock är jag inte säker att det också gäller ETF-er. Har inte kollat på andra platser i forumet, finns det någon vanlig fond för guld tillgänligt på Avanza?).
Använda Avanza bara för de dyrare fonderna (som är ganska dyra även på SAVR), typ Coeli och TIN Ny Teknik? (även Länsförsäkringar fastighetsfond och AuAg Precious Green)
Har SAVR blivit så poppis på sistone att Avanza behövde marknadsföra och locka nya användare precis med samma method?
För mig har det en snarare omvänd effekt. Själv har jag fortfarande courtageklass Start, och har några stående överföringar till slutet och månaden som skulle flytta mig till Mini, samt större sumor för att snart ha Avanza som hem för de flesta av mina besparingar. Nu överväger jag att inte längre göra det, och behålla Avanza bara för en mindre del av mina besparingar.
Hur mycket kan man spara?
Högst 50000 kr - räknar med 40000
En hög avgift, t.ex. för guld fonder: 1.8%
40000 * 1.8% = 720 kr per år. Fin present från Avanza, eller hur?
Om jag förstått rätt försvinner erbjudandet om man går över 50k, och sen går det inte att få tillbaka erbjudandet. Låter lite småjobbigt att behöva logga in på kontot varje vecka och sälja av så fort teknikfonden går upp så att man aldrig hamnar över 50k?
En annan fråga, är 1.8% verkligen smart att betala för en guldfond? Historiskt har väl guld fungerat väldigt bra som en inflationshedge. Om man då har avgift lika hög som inflationen så försvinner ju syftet med innehavet?
Erbjudandet blir ju ändå bättre om en är en familj på 4 personer och startar upp ett sparande på 500 kr månad/person. Tar ju några år att komma upp i 50 000 kr ×4 = 200 000 kr.
Jag funderar på att nyttja Avanzas erbjudande om avgiftsfritt till min lekhink där jag kan placera ett mindre belopp i normalt sett dyra aktivt förvaltade fonder. Tittar bl a på de två AuAg fonderna samt Coeli Global.
Vilka fonder hade ni investerat i idag för ca 35-40’ kr med tanke på att avgiften är 0kr?
Ja, jag hade kört på ungefär de fonderna också. Kanske med lite lägre summa iom att jag inte vill kolla det en gång i veckan. Går det över 50k en gång försvinner ju möjligheten.