Aktiva fonder i lekhinken om de vore gratis

Har mina investeringar idag på Nordnet (endast indexfonder och guld) Better Wealth (statisk) och Lysa. För att få lite spänning så vill jag nu lägga till en lekhink och då jag inte sedan tidigare har konto på Avanza så tänkte jag att lekhinken kunde vara där och att jag skulle våga avvika från min strategi med billiga indexfonder, då man får tillbaka alla kostnader så länge kontosaldot är mindre än 50 000kr. Jag har själv tänkt på AuAg Silver Bullet som ett spännande alternativ, men skulle vilja höra vilka fonder ni hade lagt i lekhinken taget att ni skulle välja aktiva fonder och att man fick tillbaka avgiften?

Min lekhink/komplement till Lysa bred 75/25:

5% AMF småbolag
5% Guld
5% Silver bullet
5% Investor

Gått i tankar om att avveckla den helt och gå över till Lysa 80/20 istället, men lider av en stor portion FOMO så har det kvar tills vidare :joy:

Är AMF småbolag så högrisk att den bör höra hemma i lekhinken? Funderar på om det är något jag inte förstått här…

Jag håller med. AMF småbolag ser jag som en basfond.

Ser den som ett komplement till min Lysa då jag tycker Öhmans Sverigefond har för låg andel småbolag. Om den hör hemma i ”lekhinken” eller inte är nog upp till var och en att bedömma. Men det är ju absolut ingen fond som kommer explodera i avkastning som en Fingerprint aktie då den innehåller över 60 bolag och inte avviker så väldigt mycket från sitt index. Men å andra sidan är det rätt nischat att rikta in sig på 60 småbolag i ett land som utgör 1% av världsmarknaden, så lite utav en spekulation tycker jag det kan vara om man överviktar den starkt. Och den är ju dessutom aktivt förvaltad som TS efterfrågade.

2 gillningar

@Bjorn_Janzen

Eftersom aktiva fonder i regel är betydligt billigare hos SAVR och ännu billigare hos Fondo är det bättre att ha sin lekhink där i stället för Avanza eller Nordnet.

Och när det gäller utländska fonder (som inte handlas i SEK) är Fondo ett klart bättre alternativ eftersom deras valutaväxlingsavgift bara är 0,25% (samma som hos Avanza och Nordnet). SAVRs växlingsavgift är dubbelt så dyr - 0,5%.

@Tale, är ju ännu billigare på Avanza (gratis) så länge min lekhink är mindre än 50k.

@Alec, tack för att du delar din lekhink. Jag har guld (Nordnet) och småbolag (Better Wealth har övervikt småbolag) i passiva portföljen. Så dessa ser jag inte jag behöver ha i lekhink.

Ok, kanske nån nischad Medtech fond eller nått kanske kan vara ett kul bet?

Det känner jag ju till Avanza tar ingen courtage för aktier så länge kontosaldot inte har överstigit 50k.

Att köpa/sälja fonder kostar däremot aldrig något, helt oberoende på var man köper eller hur stor saldo man har. Fonder har ingen courtage. (Utländska fonder har dock en liten valutaväxlingsavgift vid köp/och sälj).

Men fonder har ju fondavgifter! Eller tror du att man slipper även alla fondavgifter hos Avanza så länge kontosaldot inte överskrider 50k? Bäst om du tar kontakt med deras kundtjänst och frågar.

T.ex. AuAg Silverbullet är en fond, och den kan du köpa både hos SAVR och Fondo. Och denna fonds fondavgift är mycket billigare där än hos Avanza.

Citat från Avanzas startsida:

Hos oss ska dina pengar gå till dig själv, inte till onödiga avgifter. Alla som ännu inte kommit över 50 000 kr i samlat sparande hos oss får därför tillbaka alla fondavgifter och handlar aktier för 0 kr på Stockholmsbörsen. Välkommen till en bank som den borde vara.

Det där hade jag faktiskt missat! Och om Avanza säger det själv måste det nog stämma.
Tack Alecci!