Avanza nybörjare

Hej!

Jag och min sambo har ungefär 60 000 kr som vi vill investera. Efter att ha läst en del och lyssnat på poddar funderar jag på att sätta allt i en global indexfond, till exempel Avanza Global eller Länsförsäkringar Global Indexnära, och sedan bara låta pengarna ligga där i ungefär 10 år.

Tanken är att göra det här istället för att använda Lysa , främst för att hålla nere förvaltningskostnaderna. Det är pengar som vi i framtiden kanske ger till barnen – men det är inte helt bestämt ännu. Jag funderar också på om det är bäst att investera hela beloppet på en gång, eller sprida ut insättningarna lite över tid.

Jag förstår att detta är en ganska nybörjarfråga och jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att svara. Tack på förhand!

Virginia

Allt du behöver veta och lite till finns här https://rikatillsammans.se/forum/t/256-investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

Eftersom ni är nybörjare skulle jag nog rekommendera att sprida det över tid även om det teoretiskt är bäst att sätta in allt på en gång.

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag tycker det låter helt perfekt. In med det bara! :+1:

1 gillning

Tack för snabba svaret! Jag missade avsnittet, ska lyssna på det.

1 gillning