Avanzas egna indexfonder

Funderar mycket på nya Avanza Global. Hiss eller diss? Tittar jag på Avanzas egna indexfonder Avanza USA, Europa och Sverige har samtliga sedan start underpresterat mot flera andra indexfonder inom samma kategori. Av den anledningen känns det som att AG kan gå samma framtid till mötes, trots väldigt lockande pris. Jag har förstått att nya AG är smalare än tex LF Global och många andra globala indexfonder. Kan det rent av vara positivt för avkastningen? Eller kommer AG likt Avanzas övriga fonder bli en sämre version än sina konkurrenter?

Omöjligt att veta, men ju färre aktier en indexfond innehåller desto större risk att den missar kursraketer. Det blir extra tydligt om fonden gör aktiva bortval av stora (totalt marknadsvärde) aktier. Ett närtida exempel är när Avanza (eller dess leverantör) missade att ha med Nvidia i USA-fonden. Det är ju något av en skandal, får man säga.

5 gillningar

Kör endast emerging markets-fonden. Annars håller jag mig borta från Avanzas fonder

Och där finns inte bara risken att missa raketer, utan man har också större bolagsrisk genom att det nya indexet överviktar vissa bolag, med till exempel ett AAPL-innehav på 7,53%. Det kan förstås hända att sådana spekulationer lönar sig, men det är åtminstone inte den riskprofilen som jag är ute efter när jag köper en passiv globalfond.

4 gillningar