Behöver man låta det gå några år för att “bevisa” att den faktiskt är så här bra?
Kan jag göra någon sorts “backtesting”, eller är det redan gjort av Avanza?
Jag tar gärna feedback på hur jag kan förbättra eller utnyttja riskjusterad avkastning (är självlärd utan ekonomisk utbildning).
I praktiken ett rätt värdelöst mått. De kommer ta senaste 3 årens sharpekvot tror jag.
Du behöver nog många 10 tals år (vilket de sldrig visar) innan ett mått som sharpekvot börjar betyda nåt för enskilda investerare.
Som vanligt kommer bankerna trycka på dig mängder med nyckeltal för att få dig att handla mer → mer courtage. Gamifikation. Passiva investerare är mindre attraktiva kunder helt enkelt.
Glöm att titta på enskilda portföljer eller värdepappers historik. Saknar koppling till framtida utveckling.
Fokusera istället på tillgångsallokering, låga avgifter och sen var generellt passiv. Börsen är i huvudsak effektiv så där är det passivt investerande som ger bästa förutsättningarna för bra resultat för småsparare.
Om du klickar på Sharpekvoten i den dör vyn så står det att de räknat på 1 års tid bara. Rätt meningslöst. På så kort tid så kommer avkastningen att dominera beräkningen så det blir inte så mycket “riskjusterat”.