Vad har ni för Sharpekvot?

Vad har ni för Sharpekvot i era portföljer?
Min kvot, 1 år: 2,48.

Min Sharpekvot på 1 år är: 4,93.

Svårt att säga eftersom jag har flera fonder som har < 3 års historik.

1 gillning

Min är 2,8 de senaste 12 månaderna. Har dålig koll på detta så vet ej om det är bra eller inte.

Senaste 3 åren
Sharpekvot: 0,97
Standardavvikelse: 14,31%
Avkastning 52,42%

Senaste 3 åren
Sharpekvot 1,17
Standardavvikelse 17,58
Avkastning 82,41

Sharpekvot på sina egna portföljer hos Avanza har inte så mycket betydelse eftersom det beräknas över bara 1 år. Kul med sharpekvot 1,3 en vecka och sedan 0,9 veckan därpå. :stuck_out_tongue_winking_eye: Då hinner man precis skryta i en vecka haha. Hade du kollat kvoten precis innan 1 års-dagen för fjölårets “krasch” hade du inte varit lika stolt. :=)

Jan har förresten skrivit en jättebra och utförlig artikel om Sharpekvot. Kan rekommenderas. https://rikatillsammans.se/sharpekvot/

Relevant citat ur artikeln:

Normalt sett när jag ser någon Sharpekvot på över 1.5 så är jag skeptisk eftersom då är det ofta något annat som pågår. Det vanligaste är att det är en alldeles för kort tidsperiod. Jag brukar tjatar om 10 års perioder för dessa har historiskt tenderat att både ha med en börsuppgång och en börsnedgång. På det sättet balanserar siffrorna. Om man tittar på Sharpe-kvoter som bara har haft en halv konjunkturcykel, som nu där vi har haft en börsuppgång i princip sedan 2009, då kan det lätt bli missvisande.

1 gillning