Hej alla,
Är det någon som vet var man kan hitta Sharpekvot på svenska aktier? Jag hittar endast Sharpekvot på fonder hos Avanza.
Med vänlig hälsning,
Johan
Hej alla,
Är det någon som vet var man kan hitta Sharpekvot på svenska aktier? Jag hittar endast Sharpekvot på fonder hos Avanza.
Med vänlig hälsning,
Johan
Hej Johan, välkommen till forumet!
En enskild aktie har ingen Sharpekvot.
Sharpekvot är ett mått på en portföljs avkastning i förhållande till den risk som tagits. Det mäter helt enkelt den riskjusterade avkastningen.
Det är dock möjligt att utifrån ett par variabler räkna ut vad en portfölj innehållande endast en aktie har för Sharpekvot.
Du kan läsa mer om Sharpekvot här:
… och om att räkna ut den här:
En enskild aktie, eller vilken tillgång som helst med en tidsserie på pris har en sharpekvot, då det inte är något annat än (väntvärde på tillgångens avkastning över riskfri ränta) dividerat med tillgångens standardavvikelse.
Ja, misstänkte att jag var otydlig. Jag menar alltså att @JohanC kan räkna ut Sharpekvoten för enbart en aktie. Men att Avanza inte gör det åt en som fallet hade varit om Johan hade haft en portfölj innehållande enbart den aktien.
Tack Oskar och Johan för intressant info. Jag får göra lite hemläxa på ämnet. Min portfölj i Avanza ligger just nu ganska dåligt i Sharpekvot. 
Jag tror det är bäst och mest rätt räkneresultat om du själv räknar ut standardavvikelse och sharp-kvot från tidsserie data.
Du vet inte när eller hur ofta någon annan uppdaterar data om standardavvikelse och sharpkvot på olika websidor.
Jag håller på med fonder och ringde morningstar en gång och frågade när de uppdaterade uppgifterna om volatilitet och sharpkvot för fonderna.
Svaret blev att det skedde när fonderna skickade in nya uppgifter, men det fanns inga regler för hur ofta data skulle uppdateras.
Man kan ju inte jämföra två olika investeringars sharpkvoter om den ena räknades ut i januari och den andra i maj.
Alla sharpkvoter måste vara uträknade samma datum.