Äventyrar Rysslands eventuella uteslutning från SWIFT mitt innehav hos LYSA?

Hej! Jag har en fråga som grundar sig i rådande säkerhetspolitiska läget i Europa. USA har ju flaggat med att om Ryssland invaderar Ukraina så kommer USA att införa sanktioner mot Ryssland, sanktioner som exempelvis skulle kunna vara att utesluta Ryssland från Swift systemet.

Vad jag förstår har Lysa både aktieplaceringar och ränteplaceringar i Ryssland. Skulle en ev. uteslutning av Ryssland från Swift (eller andra möjliga ekonomiska sanktioner) äventyra min tillgång till mitt innehav i Lysa? (Likt vid nedgången i mars 2020 när Spiltan låste sina räntefonder för uttag.)

1 gillning

Hej @Cocoon,

Vi fick nyligen samma fråga i vår Lysa Community-grupp på Facebook och svaret här på RikaTillsammans kommer återigen vara detsamma som på Facebook för er vetskap. Detta då vi tror på öppen dialog och transparens med befintliga såväl nya potentiella Lysa-kunder.

Det finns många potentiella konflikter och skeenden runt om i världen som kan tänkas få en påverkan på världens börser. Den säkerhetspolitiska situationen i Ukraina är en av dem. Andra är den potentiella konflikten mellan Kina och Taiwan, stigande inflationsförväntningar, den politiska utvecklingen i USA och så vidare. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Eftersom världen är föränderlig, oviss och vi inte vet vad som händer imorgon, är det bra att investera globalt, med god diversifiering och att inte försöka tajma marknaden.

Det stämmer att vi har en viss exponering mot Ryssland (t.ex. ca 0,5 % av den breda aktieportföljen). Därför skulle ekonomiska sanktioner mot Ryssland och eventuella konsekvenser av dessa sannolikt ha en påverkan på den ryska börsen (den har fallit kraftigt p.g.a. den rådande osäkerheten) men sannolikt ha en mindre påverkan på portföljen i sin helhet. Det är dock väldigt svårt att spekulera i vad som kan komma att hända.

Om en större kris inträffar och stora börser tvinga stänga eller att det inte går att prissätta betydande delar av den globala/svenska aktie- eller räntemarknaden kan det innebära en fördröjning för uttag under denna period. Det här gäller inte uteslutande för Lysa utan för hela marknaden. Ett sådant exempel är efter attacken den 11 september 2001 då New York-börsen hölls stängd under några veckor. Det är en av flera anledningar till att det inte är lämpligt att investera pengar man kan tänkas behöva inom en nära framtid på börsen.

Önskar er alla en trevlig söndag!

Bästa hälsningar,

Albin på Lysa

15 gillningar