Jag fattar att det suger. Jag känner i mångt och mycket likadant då jag också har pengar låsta i räntedelen som inte kan balanseras in i t.ex. aktier. Angående exakt hur det har skett med stopp-tider etc är det ju bäst att ta direkt med LYSAs kundtjänst. Svårt för mig eller någon annan att svara på här i forumet.
Samtidigt så har jag också skrivit ganska utförligt om hela situationen i den här artikeln:
Det är många saker som vi är ganska många som behöver rannsaka oss själva kring med Spiltan Räntefond Sverige när den här krisen är över. Framförallt antagandet kring risken i fonden, få tror jag förutsåg likviditetsrisken på företagsobligationsmarknaden - för den har ju inte bara drabbat Spiltan Räntefond Sverige. SEB, Lannebo, IKC och många andra har exakt samma problem.
Just nu sitter väldigt många i exakt samma båt både som Spiltan, men framförallt även i påverkan i steg två. Det är ju inte bara LYSA som har Spiltan Räntefond Sverige i sina portföljer. Avanza lämnade exakt samma besked kring sitt lågriskalternativ Avanza Auto 1 och Avanza 50. Jag misstänker att samma sak kommer att hända med Avanza Auto 2 och 3 samt Avanza 75. Fondroboten Fundler har också Spiltan-fonden i sina portföljer likaså. Samma sak gäller ICA Banken, Spiltans övriga aktiefonder såsom Aktiefond Stabil m.fl.
Sedan är det viktigt att komma ihåg att pengarna är INTE förlorade. Det finns väldigt många exit-alternativ och det mest troliga är att riksbanken kommer att hjälpa till. Inte så mycket för Spiltans skull, men för att vi i Sverige inte har råd med en ofungerande företagsobligationsmarknad. För bankerna lånar i mångt och mycket inte längre ut till företag i samma utsträckning som förr och den marknaden har tagits över av dessa räntefonder.
Om folk slutar lita på dessa räntefonder - som lånar ut till några av Sveriges finaste och största bolag (SBAB, Nordea, Volvo, Klarna, Intrum justitia, Castellum, Heimstaden m.fl). vem ska då låna ut till dem? Och om de inte kan finansiera sina verksamheter så har vi betydligt större problem än att vi inte kan få ut våra sparpengar från LYSA.
Återigen som jag skriver i den andra artikeln, worst case är ju - givet att de underliggande företagen inte går i konkurs, vilket just nu inte är problemet - så har ju fonden inom 12 månader hälften av sitt värde i kontanter. Det positiva i sammanhanget är alltså att det mer eller mindre är en tidsfråga. Det gör det inte mindre sugigt men är ändå, i alla för mig, en tröst i mörkret.
Vem vet, till slut kanske det till och med visar sig att vi hade tur att pengarna var låsta ett tag för det gör att vi kommer in på marknaden ännu billigare eftersom vi blev hindrade från att köpa nu. ?
Sedan håller jag helt med om att LYSA borde lansera ett kontant-alternativ. ?
Jan