Avgift IS04 + allmän räntefondfråga

Hej,

Varför har långräntefonden IS04 en negativ avgift på Avanza? Enligt infon ska man FÅ 0,05% varje år för att investera i den.
Fel? Eller något märkligt räntefondfenomen?

Jag hör ibland att man ska behålla räntefonder minst lika länge som deras medelduration, det förstår jag inte. Jag menar, om man köper och räntan går ner och man säljer ett tag senare med vinst, det är väl fine? Vad missar man?

Mvh Kroken

Istället för att beskriva det som “ska behålla” så är det nog snarare sparhorisonten som ofta rekommenderas vara minst lika lång som den genomsnittliga durationen. Efter att du har köpt räntefonden kan räntan gå ner, men den kan ju också gå upp vilket påverkar räntefondens värde negativt initialt. Denna ränterisk tycker jag @Zino beskriver väl i följande inlägg:

3 gillningar

Jag skulle tro att det helt enkelt är fel. Enligt JustETF är förvaltningsavgiften på IS04 0,07%. Sedan tillkommer avgifter för courtage, valutaväxling, och spread precis som vid all handel med ETF:er.

1 gillning

Ser konstigt ut. Negativ transaktionsavgift. Kanske om de lånat ut till blankare och fått ersättning så kanske transaktionskostnaden kan bli negativ. Om det ens händer med långa obligationsfonder :thinking:

Skriv till Avanza och fråga vetja? :slight_smile:

2 gillningar

Enligt faktabladet:

5 gillningar

Va bra! Då är det löst. Negativ avgift tackar man för :grinning:

1 gillning

Stort tack för tydliga svar :slightly_smiling_face::+1:

Ha en finfin fredag!
Kroken

1 gillning