Avkastning på kapital i bolag

Hej.

Har ett vilande bolag med en kassa på 11 milj kr. Har tyvärr fått en sjukdom som kommer få mig att bli sämre framöver så arbetsförmågan är inte på 100%. Har någon tips på bra så säker placering det kan bli med ca 5% avkastning över tid?

Tack på förhand.

1 gillning

Är det vilande bolag så är det viktigt att du inte pillar själv. För då riskerar du att inte längre kunna plocka ut pengar till lägre skatt. Ordna med en diskretionär förvaltning så finns inte den risken. Företagets bank erbjuder säkert det.

Har ingen kolla på det @MrHa skriver men hade jag haft 11 miljoner och vill ha 5% avkastning hade jag nog skaffat lysa med 60/40 fördelning. Är planen att leva resten av livet på kapitalet så sök lite på uttagsstrategier här på forumet. Finns en kallad 5:25 där man har 5 årsutgifter på sparkonto med ränta och 25 årsutgifter investerade i 60% aktier och 40% räntefonder.

Hej!

Tråkigt med sjukdom!

Det finns ingen investering som säkert avkastar 5%, så du behöver ändå definiera hur mycket risk/volatilitet du är beredd att ta. Som föreslagits är en mix av räntor och aktiefonder en möjlighet men då måste du förvänta dig ganska stor variation i avkastningen.

Frågan gällande väl själva investeringen men kanske mer intressant för mig är de här frågorna:

• Är bolaget ”vilande” eller satt i träda?
  • Hur gammal är du? Det påverkar vad som är bästa sättet att få ut pengarna ur bolaget.
  • Har du en pension som är OK?
  • Hur lång är din tidshorisont? Om du är okej med att tömma kapitalet helt under X år kanske du kan ta 5% även om avkastningen bara är exempelvis 2-3%.