Har flyttat över icke-kollektivavtalad tjänstepension till Nordnet och missat det här meddelandet.
Vi vill göra dig uppmärksam på att avkastningsskatten dras 31:e januari 2022 från din depå. Observera att du måste ha pengar på din depå denna dag som täcker avkastningsskatten. Saknas pengar kan tvångsförsäljning komma att ske för att täcka avkastningsskatt samt avgifter för försäljningen. Avkastningsskatten för 2022 är 0,075% av ingående värde 2022-01-01.
Borde jag satt in pengar på min privata depå (???) för detta eller kan jag lugnt låta Nordnet sälja lite LF Global och hantera det?
Är tanken annars att man ska ha likvider i tjänstepensionen för detta? Innan låg den hos AMF och då skedde det helt automagiskt. Handlar om ungefär 750 kr då portföljvärdet är kring miljonen.
På Avanza dras avgiften från själva pensionskontot och det vore rimligt om det fungerar så på Nordnet också.
Jag ser att det i Nordnets prislista för tjänstepensioner finns en post (med konstig svenska):
Tvångsförsäljning vid utbetalning eller för att täcka avgift
Courtage tas ut enligt vad courtageklass (gäller inte fondförsäkring)
Jag tolkar det som att det till skillnad mot andra tvångsförsäljningar inte blir svindyrt, men förhoppningsvis hoppar någon annan med faktiskt erfarenhet av tjänstepension på Nordnet in i tråden och förklarar hur det fungerar.
Tack för svar! Jag tänkte att courtage helt enkelt var att om tjänstepensionen finns i Gamestopaktier så får jag betala för en sådan försäljning som vilken affär som helst?
De verkar ju ha någon straffavgift för tvångsförsäljning på 400 kr, men hoppas den är mer om man övertrasserat värdepapperslån o.s.v.
Oavsett hinner jag ju inte göra så mycket förrän imorgon. Att betala skatten med skattade pengar är väl korkat även om det hade gått?