Jag hamnar ofta på negativt tillgängligt kapital på mina kapitalförsäkringar när avkastningsskatten dras. Det blir automatisk försäljning som följd för att täcka upp att jag investerat allt kapital.
Det blir ingen straffränta vad jag kan se och har inte hittat något kring detta i Nordnets prislista.
Så verkar inte vara någon nackdel för mig men Nordnet lär väl förlora på det.
Är det så här det är tänkt att processen ska vara och gör ni andra på samma sätt?
Man får ett meddelande i god tid innan om skatten och när den dras. Jag är generellt sett alltid fullinvesterad så jag säljer av i god tid innan skatten dras.
Har iofs Avanza men finns det inga pengar så dras de bara från mitt kreditkonto, det är ända jag använder den till. Väldigt smidigt när KF drar kvartalsvis. Räntan är så låg ändå och pengar fylls på månadsvis. Eller så får man bara ha en buffert som täcker beloppet, gjorde så innan jag visste om att det dras från krediten annars.
Jag föredrar att själv bestämma vilken fond jag ska sälja av för att ha pengar till skatten i kapitalförsäkringen.
För länge sedan talade jag med Nordnet om detta och fick då uppfattningen att om pengar inte finns i cash att betala skatten den sista i varje kvartal, då gör de en försäljning i det största innehavet i kapitalförsäkringen.
Om jag inte vill ha en försäljning i mitt största innehav, då måste jag ha cash som de kan dra skatt ifrån.
Tack, intressant att höra hur ni gör och att jag inte missuppfattat något!
Jag tror jag fortsätter med mitt latmaskalternativ och gör inget, så får NN sälja lite vid behov.