Kapitalförsäkring Nordnet avgifter / Saldo på kontot

Funderar på vad bästa lösningen är för att slippa vara så aktiv på mina konton. Har en del av min portfölj i en kapitalförsäkring på Nordnet där det dras avgifter varje kvartal, saknas saldo på kontot säljer de av värdepapper för att täcka avgiften vilket jag inte vill.

Finns det någon nackdel med att ha pengar som saldo på kontot för att täcka avgifterna de kommande åren? Kapitalförsäkringen skattas ju inte regelbundet, som ISK gör.

Jag har lagt in en påminnelse i telefonen sista månaden i varje kvartal så jag ska komma ihåg att sätta in pengar om det inte finns tillräckligt.

Lösningen heter värdepapperskredit. Då kan du titta till portföljen när du känner för det och amortera det de dragit i skatt.

Nordnet marknadsför krediten mest för att använda som hävstång, men den fungerar utmärkt för att slippa ha järnkoll på när skatten dras. (Rent filosofiskt kan man se lånet till skatten som att man investerar med en pytteliten hävstång.)

På kapitalförsäkringen beräknas skatten på behållningen 1 januari och inte varje kvartal som på ISK, men du har ändå samma problem med skatt på döda pengar om du tänker sätta in dem flera år i förväg.

1 gillning

Tack, vilket utförligt svar! Det gillar jag.
Då kör jag på ett mellanting, sätter in en peng i början av året som med råge täcker avgifterna. Krediter har jag inte övat upp nerver för :grinning_face_with_smiling_eyes: