Konvertera tjänstepension till privat pensionsförsäkring för att spara 0,2% i avgift?

Behöver nog förklara mig lite. Min nuvarande arbetsgivare har tjänstepension hos Avanza. Tidigare i år gjorde jag ett ryck och tänkte att nu är det dags att städa upp lite grann bland gamla tjänstepensionsslattar från tidigare jobb och samla ihop pengarna hos Avanza, för 0% kapitalavgift är svårt att slå och där har jag mitt vanliga ISK också. Sagt och gjort, krävdes bara lite pappersexercis för att flytta.

Kvar finns dock knappt 200tkr i en tjänstepensionsförsäkring hos Länsförsäkringar (det mesta i forumets favoritfond, såklart) med en administrativ avgift på ca 0,2% om jag räknat rätt, ovanpå fondernas avgifter. Denna visade sig vara svårflyttad - enligt Avanza tillåter den inte flytt till en ny arbetsgivare. Däremot gick det tydligen att på något sätt överlåta den till sig själv och (vad jag kan begripa) göra om den till en privat pensionsförsäkring, med följande brasklapp:

När man överlåter en tjänstepension till privat ägande så blir den giftorättsgods och ingår vid en eventuell bodelning. Mindre fördelaktiga skatteregler kan också förekomma om du har för avsikt att ta ut pensionen från utlandet i framtiden. I övrigt fungerar det på samma sätt hos oss och man kan placera kapitalet i både fonder och aktier.

Jag är och har alltid varit permanent singel och att bo utomlands har jag fått mer än nog av i yngre år, så för mig spelar inte nackdelarna någon roll. Jag är 37 så det är ett bra tag kvar till pensionen, så jag tänker att de där 0,2 procentenheterna det skiljer blir nog en del pengar på 15-20 års sikt även om inga inbetalningar kommer att ske och därför borde jag nog genomföra detta. Man ligger väl dock utanför marknaden ett tag (en vecka eller två kanske) vilket kan kosta en del om man har otur, men det tänker jag att det kan jag nog tåla.

Eller? Har jag missat något?

0,2% under 20 år med ränta på ränta blir totalt 4%. Så det är ingen katastrof att låta den stå kvar. Eftersom du redan valt stor andel aktiefonder så har du redan optimerat det fint. Hur mycket pengar har du i just denna tjänstepensionen?

1 gillning

Knappt 200 tkr, så inte jättemycket pengar.

Så omkring 8000 kr skulle du kunna spara då. Känns som att man tar en risk i att stå utanför marknaden också. Jag tror att det hela är lite hugget som stucket. Kanske bättre att låta den stå så du inte åker på någon oväntad skattesmäll

1 gillning

Hej
Nån som vet vad detta kan betyda i praktiken:
“Mindre fördelaktiga skatteregler kan också förekomma om du har för avsikt att ta ut pensionen från utlandet i framtiden”
Tack

Vet ej, jag utredde aldrig frågan eftersom det inte var relevant för mig.

Jag är också intresserad av detta område. En googling gav vid handen:

“Man måste alltid studera rådande dubbelbeskattningsavtal men ofta förbehåller Sverige sig rätten till beskattning av pension från offentlig tjänst (förutsatt att man inte är medborgare i det nya landet). När det gäller allmän pension sker beskattning (SINK) oftast i Sverige eller både Sverige och det nya landet (undantag förekommer) och för privat pension sker ofta beskattning i bägge länderna.”

https://sparsamskatt.se/skatt-och-juridik/skattesystem

Jag ska kolla närmare om Avanza vet något.