Jag satt och kikade på en faktura och såg att dom avrundat momsen uppåt.
Det är en piss i havet, men när jag handlar med kort i affären betalar jag vad jag är skyldig, utan avrundningar.
Jag är absolut inte ogin och kommer betala min faktura rakt av enligt hur den är ställd, men nyfikenheten får mig att undra om jag har rätt att betala det exakta beloppet. Det är ju ingen svår transaktion liksom. När dom plockade bort ören ur myntsortimentet förklarades tydligt hur avrundningarna skulle ske, uppåt och nedåt, vid kontant betalning. Men vi betalar ju inte fakturor med kontanter.
Ursäkta min virrighet, men vad skulle teoretiskt hända om jag betalade min skuld, utan avrundningen och företaget vill driva frågan om dessa 25 ören av princip? ![]()
Det framgår inte av ditt inlägg vilket öretal som momsen och fakturan var på.
Så här skriver Skatteverket:
Avrundning av öretal i en faktura
Om öretal ingår i det belopp som ska betalas ska öretalet avrundas till närmaste hundratal. Vid avrundningen ska då slutsiffrorna ett till och med fyrtionio avrundas nedåt och slutsiffrorna femtio till och med nittionio avrundas uppåt (2 § lagen om avrundning av vissa öresbelopp).
Om avrundning till hela krontal tillämpas vid faktureringen får sådan avrundning göras på mervärdesskattebeloppet under förutsättning att avrundningen görs enligt 2 § lagen om avrundning av vissa öresbelopp. Skatteverket anser att mervärdesskatten av praktiska skäl inte behöver ändras i fakturan när fakturans slutsumma avrundas uppåt eller nedåt enligt lagen om avrundning av vissa öresbelopp.
Det är olika avrundningsregler som gäller i olika sammanhang. När man debiterar moms ska man tillämpa 2 § Lag om avrundning av vissa öresbelopp, men när man redovisar den till Skatteverket ska man i stället avrunda enligt 22 kap. 1 § SFF.