Betalning mot faktura

Dottern på 21 år har fått ett reklamjobb där hon skall få betalt ca 30.000kr “mot faktura.”
Innebär det att hon måste/bör starta eget företag?
Eller kan man ta betalt mot faktura som privatperson ?
Vad innebär det med tanke på skatt?
Kan tillägga att hon pluggar heltid och har inget fast extrajobb.

Finns flera företag som agerar mellanhand, så bara ett exempel, jag har ingen egen erfarenhet av dem.

3 gillningar

Kolla för allt i världen upp så att inkomsterna inte ställer till det för hennes studiemedel el dyl.

2 gillningar

Tack bra tips!

Om man använder ett företag som fakturerar åt privatpersoner blir det ca 50% kvar i lön. (Man gör avdrag för skatt, arbetsgivaravgift etc)

Hur blir det om man istället startar enmansföretag och fakturerar själv?

Man kan ha samma utgångspunkt om man fakturerar själv.
28,97 % i egenavgifter
25 % moms

Någon mer rutinerad än mig som vill korrigera mig får gärna göra det. Jag har en passiv enskild firma som erbjuder tjänster och har väldigt lite i omkostnader.

Om jobben kan förväntas vara återkommande kan det vara smidigt med enskild firma, men upplever man det för ointressant och besvärligt i förhållande till antal fakturerade uppdrag att hålla koll på det administriva som bokföring, deklaration osv skulle jag absolut använda en fakturatjänst istället.

Många blandar ihop begreppen, 30000 mot faktura är inte 30000 i bruttolön. Bruttolön 30000 kostar det utbetalande företaget 30000 + sociala avgifter. 30000 mot faktura exkl. moms innebär att dottern behöver en momsregistrerad firma samt betala sociala avgifter själv varför bruttolönen landar på ca 20000 som hon sedan ska ta upp till beskattning som inkomst av tjänst. Beroende av vilka övriga inkomster hon har blir nettot i intervallet 10-15000, förutsatt att hon passerat grundavdraget.

3 gillningar

Inte värt att starta bolag för en sådan liten summa, ifall hon inte tänker använda det återkommande och tycker det är kul att lära sig om företagande. Mellanhänder som t.ex. frilansfinans tar runt 6% marginal. Vad jag har läst är frilansfinans en av de bättre mellanhänderna.

Hon skulle då få ut 15.021 kr efter skatt i fickan och mellanhanden skulle få 1800 (6%). Detta kan ju jämföras med vad det skulle kosta att starta och underhålla ett företag.

När man fakturerar via ett eget eller någons annans AB blir nedan vad som är kvar efter moms och arbetsgivaravgift. Skatt på lönen beror ju på vad personen har för övriga inkomster under året. Använder man ett “faktureringsbolag” som hjälper till att fakturera och sen betala ut lön skall deras avgift dras av från beloppet också.

Bruttobelopp 30 000
Moms 25% -6 000
Arb giv avgift 31,42% -5 738
Lön för utb, innan skatt 18 262
1 gillning

Fast momsen ligger väl inte med i de 30000? 30000 mot faktura innebär rimligen 30000 + moms.

4 gillningar

Ja det har du förmodligen rätt i, mitt tankefel.

Bruttobelopp 30 000
Arb giv avgift 31,42% -7 172
Lön för utb, innan skatt 22 828
1 gillning

Fast Frilans Finans räknar ut så här

OK då får vi hoppas de menar 30.000 + moms då

Allt annat vore orimligt. Moms är varken en kostnad eller en intäkt för företaget så den kan man inte betala någon med.

1 gillning

De har dragit inkomstskatten på lönebeloppet i den uppställningen om jag förstår det rätt. Samt sin egen avgift om 6%.

japp pluss arbetsgivaravgift