Avslutade Svea grundpaket över mejl

Hej,

Jag avslutade precis mitt grundpaket hos Svea Bank då det plötsligt blev dyrt.

Skickade iväg ett mejl från en mejladress jag inte använder i Svea Bank innehållande mitt namn och personnummer.

Fick svaret att mitt grundpaket nu var avslutat.

Är det här rätt? Så fort man ser att någon har ett Svea-kort är det ju bara att ta reda på personnummer och säga upp det över mejl.

1 gillning

Förstår inte meningen med det?

Ska man verkligen kunna säga upp saker på banken utan att dom verifierar att avsändaren är rätt kund?

1 gillning

Troligtvis kommer du att få ett brev i brevlådan alternativt skickat till den e-post du registrerat på Svea.

Balansen mellan att det ska vara enkelt att säga upp ett avtal och att det är säkert är svår, och jag tror de flesta hellre ser en enkel process i just det här sammanhanget kontra en säker process.

Självklart är ju det bästa att man får båda men det tror jag är ovanligt.

Kanske kommer något i brevlådan, inte gått så många dagar än.

Minsta begärt hade väl ändå varit att dom bett mig återkomma från rätt mejladress, alternativt att ha blivit uppringd på mobilnumret jag angivit på mina sidor.

1 gillning

Tycker det verkar väldigt skumt. det är ju nästan omöjligt att avsluta saker hos banker. Nu vet jag inte vad grundpaketet är eller vad det innebär. Om du har ett konto utan pengar eller kort och kanske typ aldrig använt det kanske de ansåg att det var lite risk med att avsluta det.

Om du får någon bekräftelse av någon slag kan du väl fråga varför kontot avslutades och begära en kopia på din uppsägning.

Jag tömde mina konton och kort innan jag skickade mejlet just för att underlätta. Använde det dock flitigt i något år.

När grundpaket togs bort försvann ett konto och ett debitkort med tillhörande konto.

Jag hade Svea tillfälligt, men fick dåliga vibbar i höstas så bytte då. Sen när brevet om prishöjning kom, då ringde jag upp och sa upp allt jag hade där.

Känns lite skumt att de inte bad dig ringa upp och identifiera dig.

Dåliga vibbar som sagt. :grimacing:

Fick samma skräp från dem. Visar verkligen hur oseriösa de är. Namn och personnummer finns på ratsit.se så det hade någon illmenande kunnat hitta på ett enklare sätt än att be dig maila dem. Sanning är nog bara att Svea Bank är amatörer.

1 gillning

Har kvar ett sparkonto där, utmaningen kanske blir att få ut pengarna utan att identifiera mig.