Svea Bank inför avgift på grundpaket (bankkort)

Svea Bank har ett gratis grundpaket för privatpersoner som innehåller bankkort, transaktionskonto och flexkonto. Inga uttags eller valutaavgifter.

Från 1 juli 2023 inför man en avgift om 49 kr per månad. Står (ännu?) inte något om det i appen utan det kom som papperspost från dem. Man måste meddela dem via mail senast 20 juni om man vill avsluta kontot innan avgiften införs.

1 gillning

Wow. Så de går från gratis till dyrast med en uppdatering? Det är vågat gjort av dem.

2 gillningar

Men de kanske tycker att de löst ev flykt genom sin modell för att säga upp paketet (obs ironi)

I pappersbrevet står att man ska maila dem till en speciell adress om man vill avsluta. Jag gjorde det och skrev samtidigt att de därefter kunde överföra pengarna till mitt sparkonto hos dem (ligger utanför grundpaketet). Deras svar var:

1. De kan inte överföra pengarna utan det får man själv göra.
  2. Man ska fylla i en blankett de skickar med som bilaga, skicka in den och sedan återkommer de med det som ett dokument som man ska underteckna med bankid
    Till det kommer att Gmail varnar för bilagan eftersom den har sitt ursprung från en adress som ligger utanför svea.com

Vill man göra det besvärligt så kan man

1 gillning

Jag tycker det här låter som att du fått ett bluffbrev och att någon försöker komma åt dina pengar.

Kollar man på Sveas hemsida och deras prislista:

Så står det att grundpaketet kostar 19kr/månad uppdaterat 2023-01-01.

Just den här biten hade gjort mig orolig iallafall.
Jag litar aldrig på någon form av kontakt från någon bank med mitt bankid om det inte är jag själv som initierat kontakten.

Dom skyltar t.o.m på sin sajt om varning för bedragare.

Vad va det för mailadress du skickade till? Och vilken mailadress var det dom svarade ifrån?

Jag hade ringt banken och ifrågasatt detta. Med ett nummer som står på deras sajt, och inget annat.

2 gillningar

Jodå, man kan bli orolig för mindre. Men det är Svea som skickat - jag har pratat med dem på det telefonnummer som står på deras hemsida (skulle aldrig använt något annat) och de verkar inte riktigt förstå problemet med att man får brev och att det inte finns info på hemsidan eller i appen samt att deras dokument genererar varning hos gmail

Mailadressen man skulle skicka till var avslut.bank@svea.com, dvs rätt domän och de svara från samma. Och det var jag som skrev det först, svarade inte på meddelande från dem så där kände jag mig ganska trygg

Minst lika konstigt som att det inte står något på deras hemsida om något som måste åtgärdas inom 20 dagar är att det som står att det kostar 19 kr - en summa det inte har kostat utan det har varit 0 fram till idag

1 gillning

Kan vara så att nya kunder betalat 19kr sedan en tid tillbaka men gamla fortsatt haft det gratis?

1 gillning

Då låter ju allt i sin ordning!

Det har dykt upp andra frågor här på forumet där folk blivit utsatta för bedrägeriförsök från “banker” nämligen, ville bara försäkra mig och dig om att så inte var fallet.

Håller med om att det hela låter sjukt konstigt. 49kr/månad låter som sjukt mycket som tidigare nämnt här. Jag hade bytt bank :slight_smile:

1 gillning

Jo, det kanske var så för nya - de körde “koka-groda” :wink:

Jodå, det ska avslutas. Jag ska bara se att pengarna jag förde över från det paketet till sparkontot kommit in. Men då ringer jag och avslutar - verkar snabbare och smidigare än skicka dokument fram och tillbaka

1 gillning

Jag har ett tomt bankkonto där, lät det ligga då man måste ringa för att avsluta det.

Fick också brev om 49kr avgiften idag, så ska ringa imorgon och ta bort allt. Dålig service, även för en bank, så konstigt om någon vill vara kvar som kund hos dom.

Jag fick samma brev idag. Tråkigt.

Nu är det väl bara Skandia kvar som erbjuder gratis transaktionskonto och Swish?

Jag har gratis transaktionskonto med Swish hos Danske Bank (men inget kort eller något annat), men jag vet inte om det går att nyteckna idag.

Ringde Svea Bank idag och plockade bort alla mina konton. Tog 5 min, kvinnan på kundservice var snabb och trevlig. Synd bara att själva banken är kass. :see_no_evil:

Jag mailade och avslutade mitt konto (från adressen kopplad till mitt konto) utan att skriva med några personuppgifter. De svarade och avslutade kontot direkt.
Inga papper att skriva på, inget att signera med BankID. Tyckte det var mycket märkligt att inte behöva något av det men nu när jag testade att logga in finns mitt konto inte kvar, så det avslutades i alla fall…

Jag bytte till Marginalen för det jag använde Svea till, de har fortfarande deras I’m Yours med konto, kort, swish och Apple/Google pay utan någon månadsavgift.

För mig var det ännu enklare. Fast på ett bra sätt. :slightly_smiling_face:

Jag fick hem brev om att de skulle införa avgift och att eftersom jag inte använt kontot på x antal år så kan jag bara låta bli att logga in och göra en transaktion till kontot så kommer det att avslutas automatiskt innan avgiften införs.

1 gillning