Svea tar 300kr för att ändra betaldatum på räkning!

:exploding_head:

Brukar inte “gnälla av mig”, men det här tog fasen priset på usel tjänst.
Vid större onlinebeställningar brukar jag använda “pay later” (oftast Klarna) för att säkerställa att produkten är ok innan jag betalar, senast fanns endast Svea att välja vilket jag gjorde.

Får direkt ett mail från Svea att fakturan finns att betala, så klickar mig in i tjänsten. Där finns endast två alternativ “betala nu” eller “ändra betaldatum”… Då jag inte ville betala nu valde jag det senare alternativet och 21:a juni var markerat i kalendern. Så jag klickade det och fick signera.

Efter att jag signerat ser jag att det tillkommit en kostnad på 300kr upp för “ändring av datum” (!!). Förfallodatumet visade sig också vara 9:e juni, så jag har alltså lagt in det för sent (utgick från att det förvalda var förfallodatum). Nu går det inte att ändra! Svea tillåter endast en ändring av datum.

Kontaktar support och det går alltså inte att ändra, och min kostnad ligger kvar. Får ett drygt svar att jag minsann signerade med bankId, och i det finstilta framgår vad som gäller, så jag får leva med detta!

Det är sällan jag blir upprörd, men det här tar fasen priset. 300 spänn för att jag själv ändrar datum på en digital faktura -utan möjlighet att sen ändra-! Det är verkligen helt obegripligt att man bygger en sån tjänst.

Kommer aldrig mer använda Svea och mina sparpengar (ej obetydlig summa) som ligger på deras sparkonto kommer kvickt gå över till nån annan bank.

Slut på “rant”

Hoppas att jag varnat tillräckligt många här för att använda Sveas pay-later tjänst så att deras intjänade 300 spänn står dom dyrt…

7 gillningar

Lämnade Svea när det framkom att de meddelat att de skulle dra sig ifrån sina verksamheter i Ryssland, men tvärtom valde att utöka dom.

Hade förut Svea för mitt buffertkonto, men de är i en förtroendebransch och för mig försvann all tillit när de ljög rakt ut.

10 gillningar

Tack för varningen.

Om något kostar måste det klart och tydligt framgå, antagligen läste du inte, eller så var det inte tydligt, eller så sket man i och informera.

Jag skulle nog nämna något om en anmälan till ARN…

Det här är ju affärsidén för många betaltjänster. Att dra in massor på felbetalningar eller missförstånd. Jfr kreditkortsfakturor som är “minsta belopp att betala”. Råkar man betala så har man plötsligt lånat till 20% ränta.

4 gillningar

Visste inte det, då känns det ännu bättre att ha lämnat dom!

2 gillningar

Svea Ekonomi och senare Svea Inkasso försökte driva in bluffakturor från min mor när hon inte var lika långt gången i sin demens. Så jag undviker allt som har med dem att göra.
Finns de som betalningsalternativ i någon onlinebutik så undviker jag butiken helt och hållet.

2 gillningar

ångerrätt i 14 dagar är väl ett konsume tskyd du kan hänvisa till?