Hej! Jag ska renovera en grej i min lägenhet, det kostar ca 50K. Dessa pengar har jag sparade på ett konto.
Företaget som utför renoveringen erbjuder “räntefri” avbetalning via Svea Ekonomi. (695kr i uppläggningsavgift samt 55kr i aviavgift).
Det blir totalt 2695kr i avgifter ifall jag betalar av på 36 månader, dvs totalt 5% över 36 mån.
Är det bättre betala av summan för renoveringen direkt eller betala av och investera motsvarande summa (50K ) i aktiefonder (som potentiellt kan stiga 7-8%/år)?
Jag hade betalt direkt. Jag ogillar idén om att ha avbetalningar. Tänk om ni inte bor kvar om 1 år? Tråkigt att då fortfarande betala för en renovering i en annan lägenhet.
26 månader är en alldeles för kort tid för att ens komma i närheten av någon slags sannolikhet att börsen snittar på 7-8%. Med den tidshorisonten kan det lika gärna gå åt andra hållet.
Det låter lite för bra för att vara sant. Så syna villkoren mycket noga.
Men är det som du säger så visst. Låna och lägg in pengarna i ett låst sparkonto eller betala av bolånet om du har ett sådant med dem istället Om du nu inte skulle vilja spekulera i de där 7-8% per år i aktier på 3 års sikt…
OK… Upplägget verkar ha varit att man vill få kunden att betala ett mindre belopp på fakturan vilket resulterar i 20% ränta resten av avtalstiden… Mycket fult men ändå fördelaktigt om man genomskådar det, alltså? Så vilseleds kunder vid delbetalning | SvD
På fakturan står ett annat belopp betydligt tydligare och i fetare stil än det avtalade. Betalar kunden det mest synliga beloppet, med de generella villkoren, är det inte längre räntefritt som utlovats. I stället blir det en ränta på omkring 20 procent.