Transaktionsförfrågan av Länsförsäkringar

Jag har länsförsäkringar bank och i veckan fick jag hem ett brev av dem med alla mina transaktioner de senaste 4 månaderna ungefär. 42 av transaktionerna var gulmarkerade.

Dessa 42 transaktioner vill de ha en beskriving och ett underlag på. För de måste tydligen göra det enligt lag om de misstänker något, penningtvätt osv. Jag ska alltså beskriva 42 transaktioner och hitta underlag på alla? Någon som gjort detta? Känns som ett onödigt och tidskrävande jobb.

Ge dom minsta möjliga… Inte varit med om detta själv men vad jag förstått är bankerna lila trötta på dessa regler som alla andra. Dock finns dom ju där av en bra anledning så tja, vi får nog leva med det.

Jag hade gjort minsta möjliga, och kompletterat om dom kräver det…

Jag har själv Länsförsäkringar (kronoberg), och aldrig hört talas om något likande.
Får man fråga vad det är för typ av transaktioner? Alltså är det kortköp, swishbetalningar, överföringar från/till utlandet eller vad är det som de tycker är konstigt.

Vet inte om Länsförsäkringar generellt är noggrannare än andra banker. När jag skulle köpa bil för ungefär ett år sedan och betala med kort hos en bilhandlare, så var man tvungen att låsa upp för kortköp över en viss summa 100 eller 150kkr (minns ej riktigt), sen skulle de ha reda på varifrån pengarna kom. Blev tvungen att skicka in bilder på kontoutdrag från Nordnet tex.

SEB ifrågasatte mer än 50 av mina transaktioner. Känns som bankerna vill slippa bli anklagade för penningtvätt, särskilt de som varit i blåsväder. De var inte nöjda med min komplettering så bad de bara avsluta kontot.

Okej… så om man avslutar sitt konto så kommer man undan med alla skumma transaktioner? :wink:

4 gillningar

Ja
Ja
Ja :grinning:

Tyvärr pga EU banklagstiftning så är det så. Bara att gå igenom. Fick det själv en gång när det varit flera stora transaktioner när vi hade köpt bostad och tidigare bott utomlands. Triggades av något i deras system men vet inte exakt vad. Banken tyckte uppenbart det var lika tråkigt som jag. På positiva sidan så gick det rätt snabbt att beskriva transaktionerna eftersom de var överföringar mellan egna konton för mig och min fru.

Jag har LF och har aldrig fått sådan fråga. Å andra sidan skyfflar jag inte större summor fram och tillbaka heller. Men underlag på vad det är som kommer in ska väl ändå inte vara raketforskning? Är det det efter bara fyra månader så har ju banken skäl att fråga. :slight_smile:

Det är uttag och insättningar till Avanza och några andra konto med sparränta. Undrar om det kan vara lunar som har triggat det när jag tagit ut pengar därifrån pga att det är från utlandet(danmark) . Förstår att regler finns och det är bra. Men räcker det inte att de väljer några stycken. Typ några stickprov. Detta känns överdrivet. Även om det är fem insättningar från samma konto vill de veta alla fem. Varför räcker det inte med ett av dessa då? Alla har ju samma betydelse.

1 gillning

Saken är den att, det var ju inga skumma transaktioner. Jag visade de kvitton och det material jag kunde visa och dem var inte nöjda. De hotade med att stänga kontot, och jag orkade inte tjafsa vidare.

Då kom du lindrigt undan, de ansåg att vi skulle betala för en översättare då de ansåg att det var vårt ansvar att tjänstemänen skulle förstå underlaget…. Förstår fortfarande inte varför det på mystiskt sett blev mitt ansvar.

Aja slutade med att vi på nåder själva fick skriftligt översätta underlagen…

1 gillning