Avtal för utlandshandel Avanza vs Nordnet

Hej

För att kunna handla med amerikanska (USA) aktier på Avanza så måste man först signera ett avtal (W8-BEN). Det är enligt Avanza ett krav från amerikanska myndigheter.

men…

om man vill handla aktier i USA på Nordnet så behöver man inte signera något speciellt avtal för det.

Är det någon som vet vad denna skillnad beror på, amerikanska myndigheters regler borde ju gälla både Avanza och Nordnet…?

Tack på förhand!

Hej Jens,

Lättast är nog att fråga Nordnet varför du inte har skrivit på ett sådant avtal, enligt Avanza så verkar det krävas för att man ska få handla med dessa papper, det är krav från Amerikanska myndigheter.

Inget sådant man fyller i när man skapar konto hos Nordnet då? Så man inte automatiskt fyller inte det när man väl har skapat ett konto.

Så håller med dig, borde gälla båda bankerna.

Tack.

Har kontaktat Nordnet, de har inga avtal som behöver signeras för att man ska kunna handla amerikanska aktier, det är bara “tuta och köra på som vanligt” sa han som jag pratade med. Han kände till att Avanza kräver signerade avtal och att de också tillhandahåller dem. Han kände inte till varför Nordnet inte kräver avtal. Han sa att Nordnet kanske tecknad avtal med IRS i USA för samtliga sina kunder, eller att det kanske regleras i avtalet när man själv öppnar konto hos dem (vilket jag inte har noterat).

Swedbank kräver inte heller signering av ngt avtal vad jag förstår.

Avanza säger att de har tolkat reglerna som att det krävs ett avtal och därför har de beslutat att det måste fyllas i.

Antingen har Avanza en onödig process eller så gör Nordnet och Swedbank fel som inte kräver avtal.

Spännande svar du har fått, att banker har tolkat det på två helt olika sätt. Kul att se hur detta utvecklas framöver!

Anledningen till formuläret är att undvika dubbelbeskattning. Har du inte fyllt i det så skattar du först i USA och sedan i Sverige.

Så hör av dig till Nordnet.