Kan någon förklara för mig hur beskattning och liknande sker när man handlar aktier som är listade på amerikanska börsen. Vad är mest ekonomiskt? Handla från avanza/nordnet eller med utländsk bank?
Om jag handlar från tex avanza så tror jag att jag får betala källskatt men eftersom jag har isk så slipper jag vinstskatt? Eller?
Om jag öppnar en utländsk bank. Till exempel Innteractive brokers och handlar amerikanska aktier så får jag deklarera på k4.
Har googlat men får inte riktigt någon klarhet i det.
Om du har en kapitalförsäkring så får du tillbaka källskatten. Det är bäst för utländska aktier.
Problemet med utländsk bank är att om du inte medborgare eller har utländsk koppling så får du inte bankkonto eller handla det. Så det brukar gå bort för det flesta.
Har tyvärr ingen erfarenhet av Interactive Brokers. Brukar försöka hålla mig långt borta från den typen av aktörer.
Tack för svar Jan och ett stort tack för det du och Caroline gör. Verkligen uppskattat.
Har öppnat ett konto på Interactive brokers. Det är inga problem att handla där som svensk. Dock är grafiken inte som avanza utan mer som ett program från 90-talet =)
Har läst på lite nu.
Öppnade kontot för tradig och för att komma ifrån avanza/nordnets höga courtageavgifter av amerikanska aktier. Måste dock deklarera allt jag gör där på k4. Mer krångel men betydligt mer ekonomiskt.
Mer långsiktiga positioner kommer jag göra på en svensk kapitalförsäkring.