Avtalspension Folksam

Hej alles,

Har sedan 2009 en del av min avtalspension som jobbet betalat in hos Folksam med återbetalningsskydd i entré100.

Med inbetalt belopp 215 960 kr

Ett värde idag på 413 798 kr med en utveckling på 92% sedan start.

Fond avgifter
Rabatterad förvaltningsavgift[?] 0,35%
Resultatbaserad avgift [?] -
Norman-belopp -
Årlig avgift [?] -

Rullande avkastning (%)
Period Fond
1 dag -0,5
1 vecka 0,6
1 månad 2,5
3 månader 8,9
1 år 13,1
10 år -
15 år -
Sedan årsskiftet 5,5
Sedan start 127,6

Har lite funderingar att dela upp dessa fonder i mer aktiva som presterar bättre.

Har idag Avanza och Savr som jag använder privat.

Och fonderna kan jag enbart flytta via fond listan som Folksam har tror jag :thinking:

Har någon flyttat sin pension inom Folksam?

Tacksam för svar :blush:

Jag har precis samma. Jag var inne på att byta till LF men såg faktiskt att Folksam gått lite lite bättre än Länsförsäkringars entrelösning. Dock finns det ingen tillväxt att välja hos LF via mitt fackförbund. Lf har nån USA indexfond som verkat gått bra så det är om man skulle satsat lite på den om man byter.

1 gillning

50:- kostar det om året
LF 65:-

1 gillning

Jag har haft stora delar av min pension på Folksam. En del har jag lyckats flytta. Det som blir kvar hos Folksam har jag lagt i SPP global, då det är den fond i det utbud jag kan välja som är bredast och har lägst avgift. Kommer att använda den del som är flyttad till Avanza för att krydda och balansera då fondutbudet är större.

2 gillningar

Hej,

Du behöver inte leta “mer aktiva” fonder, utan istället indexfonder med låga kostnader.

Om jag kollar snabbt på Folksams utbud så har dom några bra fonder, detta i form av bolaget “SPP” och deras indexfonder.
Jag hade gjort en portfölj enligt detta hos folksam:

65% SPP Global Plus A
20% SPP Aktiefond Sverige A
15% SPP Emerging Markets Plus A

Hoppas detta hjälpte dig något! :slight_smile:

2 gillningar

Super Tack för tipset jag tar och kollar :blush::+1:t2:

1 gillning