Jag ska avveckla en ekonomisk förening, som är en företagsform. Nu har vi pengar kvar i föreningen. I stadgarna står det att dessa ska fördelas lika mellan alla medlemmar.
Men jag undrar om man kan köpa in saker till föreningen med dom pengarna, och sedan fördela dom lika mellan medlemmarna?
Alt. att vi kringgår stadgan på något sätt och skänker pengarna till en annan id. för. i samma namn. Vi har en id för och en ek för. och vill egentligen flytta pengarna till den idella föreningen. Går det att göra utan att betala skatt?
Varför vill du köpa in prylar och dela ut till medlemmarna? Låter som ett väldigt jobb, helt i onödan.
Varför vill ni föra över pengar till en ideell förening? Bedriver ni affärsverksamhet är skattereglerna bättre föreningar. En ideell förening som bedriver näringsverksamhet får inte sätta av pengar till en periodiseringsfond.
Ja, vi är en friluftsförening som både har en ek. förening och en id. förening.
Det vi vill är att avveckla den ekonomiska föreningen, ha kvar den idella. Vi jobbar bara med idell verksamhet och därför vill vi bara ha den kvar. Vi vill flytta över pengarna från den ekonomiska till den ideella, för att kunna köpa kanoter t.ex. för att fortsätta driva id. verksamhet.
Vi vill gärna göra det utan så mycket jobb, vi vill inte köpa in prylar och dela ut till medlemmarna egentligen, utan ge allt till den idella föreningen. Men skatteverket kan inte svara på vad som händer med den summa vi har kvar när vi avvecklad föreningen, om vi behöver skatta på det eller inte.
Jämför med ett dödsfall. Om en person dör så får ju inte arvingarna betala inkomstskatt om det exempelvis finns 100 000 kr på ett sparkonto. Beloppet skiftas ju ut.
Är samtliga medlemmar överens ser jag inga problem med att föra över tillgångarna till en ekonomisk förening.
Jag har själv gjort något liknande liknande fast tvärtom. Vi avvecklade en ideell förening och förde över allt till en ekonomisk förening.