Hur investera överskott för ideell förening

Jag är med i en förening som hyr ut en del av sin fastighet, hyrsgästen vill köpa delen.
Hur kan en ideell förening investera buffertkapital som skulle uppstå vid en försäljning?
Tycker det är svårt att hitta information om detta, sedan är det ju också en sak hur man vill investera föreningens pengar.

Jag känner dock att om det ska bli en bra affär behöver vi hitta bättre avkastning än sparkonot.
Kanske en 50/50 portfölj.

Nån som har erfareneht av liknande scenario.?

vad är det för förening, hur många medlemmar har ni, vilka tillgångar har ni, vad är målet med föreningen. Vilken typ av risk är ni villiga att ta?

ideell idrottsförening med ca 200 medlemmar som äger sin egen fastighet.
hyresintäkten är en viktigt del av föreningens ekonomi, vi har idag en stabil men sårbar ekonomi utan stora buffertar.
Vid en försäljning skull vi få en stor buffert men behöver förmodligen hitta nya intäkter för att inte behöva nagga på kapitalet. Vi skulle bli av med ansvaret som hyresvärd vilket är ett plus.

Privat vet jag ju vad jag hade gjort med pengarna men med föreningens pengar behöver man vara mer försiktig tänker jag , det handlar ju om både ansvar men också ett pedagogiskt problem,.

Motsvarande 5års hyresintäkter på bankkonot och utsätta resten för risk är ju en variant.

Det finns ju lite för och nackdelar här, även om vara hyresvärd kan vara jobbigt så är det ändå en stadig inkomst. Det är också mer av ett projekt att sälja, vilket gör att skulle man få in lite klåpare i styrelsen så är det svårare att förstöra ekonomin.

Tröskeln för att av misstag eller av ren inkompetens gravt förstöra ekonomin för föreningen minskar avsevärt om det ligger en större mängd pengar på ett eller flera typer av konton.

Utan att ha detaljinsikt hade jag nog fortsatt hyra ut.

Hyrsgästen som också är en ideell förening vill gärna köpa för att kunna utveckla sin verksamhet , bygag till och bygga om. För tillgång till anläggnigsbidrag krävs ju en viss varaktig tillgång till sin anlägggning, man kan ju visserligen ha långa kontrakt men de vill gärna köpa.

Problemet är egentligen att värderingen i områden som enbart tillåter idrott/hälsa blir väldigt låg jämfört med områden där inte detaljplanen begränsar typ av verksamhet.

Jag tänker att man också att man gör en investeringsplan som klubbas på årsmöte som sedan styrelsen är skyldiga att hålla sig till.

Vill inte låta onödigt negativ här, men nästa styrelse kan bara klubba igenom att ändra den regeln. Sedan förskingra pengar, eller göra dåliga aktiva investeringar.

Huruvida de vill är egentligen inte superrelevant, det är ni som äger och därmed bestämmer.

Både och , vi kan ju mista hyresgästen också.

Såklart finns alltid en risk för framtida beslut som inte blir bra, den risken finns alltid även som hyresvärd. Är vi en dålig hyresvärd som inte vill/kan/har resurser att utveckla riskerar vi att tappa hyresgästen också på sikt. Det kan ju även utveckla en onödig friktion över tid så visst är det relevant.

Men huvudfrågan är egentligen hur ni/du skulle investerat ett sjusiffrigt belopp för en ideell förening.

Denna tråd är på liknande tema:

1 gillning

Bankkonto med ränta.

Det finns 3 aspekter av detta.

1. föreningen har ett ansvar att minimera risken för medlemmarna att förlora sina pengarna.
  2. tillgänglighet, lätt att föra över för investeringar och planerade utgifter.
  3. enkelhet, man inför inte en förvaltning där det kommer in någon som är “super duktig” på börsen och spekulerar i allt från krypto eller rysslandsfonder. Så slipper man också skatter för och den biten när man skall sköta redovisningen vid försäljning av papper för att frigöra kapital.