Samfällighet 850tkr oinvesterade

Hej,

Sitter med på ett hörn i en styrelse för en samfällighet. Vi har just nu 850tkr på ett konto med 0-ränta. Föreningen består av 50st radhus. Inflationen äter ganska mycket av dessa pengar. Någon som har ett vettigt förslag på hur dessa pengar kan förvaltas? Kan man exempelvis sätta in dessa på Lunar till 1,05% som förening? Reslutat blir ju iaf lite bättre, men utan att ta risk. Vi vet inte om dessa pengar behövs i morgon eller om 20år.

1 gillning

Har våra Bolagspengar på Aros kapital. Idag ca 1,20% ränta bundet MEN man kan ända ta ut pengarna i förtid om det behövs mot 1% i straffavgift om jag minns rätt. Då får man vettig ränta och har ändå möjlighet använda de vid en eventuell kris.

Ligger de rörligt är det 0,8% ränta.3 mån 1% och 6 mån 1,1%. Så man kan ju dela upp beloppet på olika löptider om man vill.

1 gillning

850 tkr för 50 hus är inte särskilt mycket. Ni behöver ha dessa pengar relativt lättillgängligt.
1% ränta ger 8500 kr, alltså 170kr/hus och år.

Jag hade låtit det ligga med nollränta.

1 gillning

Även om det inte är några jättepengar så se till att ni får lite ränta. Många bäckar små…

Om inte annat så slipper ni (fullt berättigade) frågor på årsmötet, varför ni inte förvaltar pengarna bättre.

2 gillningar

Inflationen äter upp ca 4.1% / år vilket blir runt 37 000kr. En förbättring med 1% är ganska så bra ändå tycker jag :slight_smile:

1 gillning

Jo. Det är klart att pengar in är bra, men att få ut pengar från en andra bank fort är inte alltid lätt - särskilt inte i en samfällighet. Man måste hålla ytterligare en bank underrättad om vem som tecknar firma, fylla i KYC-formulär, komma ihåg att flytta med inloggnings när styrelse/kassör skiftar, etc. Dessutom behöver du stämma av ytterligare ett konto vid bokslut.

Det är en större administration än att hålla ett konto privat.

Om detta sköts så får ni ut pengarna fort när ni behöver dom och då får du 170 kr i vinst. Om det inte sköts så kan det bli jobbigt…

Skulle säga att det beror på vad samfälligheten förvaltar och hur dess ekonomin ser ut i sin helhet.
Men med den information som finns, instämmer jag med @Greger att 850tkr på 50 andelar inte låter som mycket kassa. Jag hade låtit det ligga lättillgängligt.