Näringsverksamhet i ideell förening

Jag har startat upp en ideel förening med några kollegor. Min fråga är.Går det att starta upp en näringsverksamhet i föreningen? och om det går att göra.Vart är det bäst att vända sig till?

Vad för slags näringsverksamhet pratar vi om? Ska den dra in pengar till föreningens ideella verksamhet? Eller ska ni tjäna pengar till er själva?

Tanken är att tjäna pengar till oss själva med näringsverksamheten

Då får ni starta en ekonomisk förening istället.

3 gillningar

Eller skita i föreningen och starta ett bolag tillsammans.

1 gillning

Det här verkar inte stämma. Jag har själv jobbat i en ideell organisation med näringsverksamhet. Det medförde en viss hantering vid deklarationen där näringsverksamheten skulle brytas ut men annars är det inga konstigheter.

Svaren och innebörden i “oss själva” ovan verkar lite slarviga men det framstår ju som självskrivet att näringsverksamheten syftar till att dra in medel till det ideella ändamålet, inte till att berika några individer.

https://bolagsverket.se/fo/foreningsformer/ideell/vad-1.2917

1 gillning

Det beror väl på hur man tolkar “tjäna pengar till oss själva”?
Är själva = föreningen eller individerna?
Tjäna pengar till föreningen är OK, dock ska inte föreningen vara vinstdrivande.
Använda föreningen för att tjäna pengar till sig själv är väl utanför ändamålen för en ideell förening?

2 gillningar

Var för många år sedan medlem i en ideell förening som drev ett föräldrakooperativt dagis.

Att bedriva näringsverksamhet gick bra, men föreningen fick inte göra några skattemäsdiga dispositioner typ perioiseringsfond. Inte speciellt lyckat, eftersom verksamheten flukturerade en hel del, beroende på antalet barn och de kommunala bidragens storlek.

Utan att ha fått all information, så verkar det som att en ekonomisk förening skulle passa bättre istället. Om inte annat så blir det enklare hos banken. Man har ett registreringsbevis att visa upp i stället för en massa protokoll.

1 gillning