Investera pengar i ideell förening

Om man investerar en summa pengar i en ideel förening.Kan man ta ut dom pengarna från den ideela föreningen sen?

Ideella föreningar är inget man investerar kapital i för avkastning.

Verksamhet i en ideell förening får inte vara vad som helst med avseende på ekonomisk verksamhet.

1 gillning

Du kan låna ut pengar till en ideell förening och senare få tillbaka samma summa. Men om du vill ha ränta så blir det snårigt.

Förklara vad det är du vill göra.

2 gillningar

Låna ut pengar och sen få tillbaka tänkte jag.

Du får nog beskriva bättre vad du vill göra och varför. Jag skulle inte kalla det “investera” att låna ut pengar till en ideell förening.

1 gillning

Fick nog mitt svar av er att det inte är en investering…Därför jag har varit lite kluven om jag skulle låna ut till den eller inte.Jag får förmodligen vänta 6 månader innan jag får tillbaka det jag lånar ut…Känner att dom pengarna gör mer nytta på börsen.

Vad gör föreningen? Vad ska de använda pengarna till? Är du själv medlem i föreningen?

1 gillning

Var det inte TS som skulle bedriva näringsverksamhet i en ideell förening för att tjäna pengar?

1 gillning

Nej.Det va bara en fråga om det gick att bedriva en näringsverksamhet i en ideel förening.Inget som jag tänkt starta.

Ja det går, men under speciella former och med vissa krav. T.ex. får det huvudsakliga inte vara att bedriva näringsverksamhet för att tjäna pengar åt medlemmarna. Typ.

Du måste berätta mer ingående om vad du vill göra och varför just en ideell förening. Det är generellt sett inte rätt organisationsform för att tjäna pengar.

1 gillning

Tanken när jag startade tråden va bara att få reda på om man kan få ut sina lånade pengar av föreningen.Använde mig av fel ord val när jag döpte tråden till 'Kan man ta ut investerade pengar ur en förening"
Jag fick svar att det går.Så tackar ödmjukast för svar.

Det låter som om du är påväg in i den gråa till svarta zonen av lagen.

Det finns få grejer som staten ogillar så mycket som skattefusk. Håll dig borta från sånt och bedriv din näringsverksamhet i rätt organisationsform för den

1 gillning

Nej för fan.Jag är ny inom ideel förening.Så jag försöker ta reda på vad som gäller.Skulle aldrig få för mig att skattefuska…