Som ägare i aktiebolag får man ju inte låna ut pengar till sig själv eller närstående, det betraktas som otillåtet lån.
Får jag via mitt AB låna ut pengar till en förening där jag är synnerligen insyltad (ordförande, ledare, förälder etc) eller kan detta ses som otillåtet lån ?
Betalas marknadsmässig ränta?
Varför sker utlånet?
Man kanske skulle kunna tänka sig att du lånar ut av personliga skäl och att det smittar av sig?
Det känns inte som att föreningen skulle kunna ingå i den förbjudna kretsen.
Ja marknadsmässig ränta, föreningen har möjlighet att teckna sig för andelar i det lokala elbolagets solcellspark vilket ger förmånliga elpriser. Det finns en deadline i förfarandet och jag vill inte att vi ska missa detta då det skulle ge ett stabilt elpris under överskådlig tid. Banken har varit tveksam till lån och kommunen tar tid på sig att mala frågor om borgen och dylikt. Så jag ser detta som en utväg tills alla kvarnar malt färdigt. Alltså ingen egen vinning.
Ingen egen vinning, men det finns privata/personliga skäl. Borde beskattats som lön för dig? Om vi ska vara lite djävulens advokat.
Men visst. Det är en extern part (mer eller mindre…) som betalar ränta och det är verkligen ett lån som betalas tillbaka. Kanske kan funka.
Fast om det ska beskattas som lön måste jag väl få del av det direkt?
Försökte läsa på lite och finns det ett affärsmässigt case bör det vara ok.
Ring en jurist. Går snabbare och ger mer tillförlitliga svar än att fråga på forumet.
Ja det blir nästa,steg. Man ska dock inte underskatta kunskapen här.
Tja, om bolaget betalar en tv som du nyttjar eller om de betalar lön till dig och du sen köper tvn är ju saksamna beskattningsmässigt. Just sayin 
Men här är det ju ett lån till en förening som anväbder det till en investering och då “känns” det på nåt sett bättre.
Det finns begränsning enligt ABL om lån till juridisk person där du har bestämmande inflytande. Men det kanske inte är fallet även om du är ordförande (många i styrelsen)?
Om föreningen inte kan finansiera själva kan lånet ev. ses som en värdeöverföring. Måste då rymmas inom fritt eget kapital bolaget.
Eller bara gör det inte. Håll bolaget separat från privata intressen. Jag är lite allergisk…!