Låna ut överskottet i en enskild firma till ett aktiebolag för investeringar?

Kort fråga. Är det tillåtet att låna ut pengar från enskild firma till AB?

Edit: äger AB genom moderbolag om det är av betydelse. Syftet är att göra investeringar i AB och låna av överskottet i EF.

Dum fråga, beskattas inte allt överskott i EF som inkomst av tjänst och därmed blir privata skattade pengar?

2 gillningar

Så var det för mig.

Nja. Säg att en lantbrukare har 500 000 kronor på sitt företagskonto. Han avser att i sinom tid köpa en traktor, kor eller vad som helst. Beskattade eller obeskattade spelar ingen roll, de tillhör rörelsen.

Skulle han däremot köpa aktier för pengarna försvinner de ur rörelsen och blir med automatik privata. De är då inte med i räntefördelningsunderlaget eller underlag för expansionsfond.

1 gillning

De var det jag hade önskat att undvika😬

Jag skulle rekommendera att prata med en redovisningskonsult som kan ge facit, men jag lutar åt att det inte går enligt @nestor:s kommentar också.

Skulle kunna försvaras om det finns ett legitimt affärsförhållande mellan AB och enskild firma. Exempelvis firman säljer till aktiebolaget och tvingas samtidigt “leka bank”.

I detta fall saknas detta. Aktiebolaget skall göra egna investeringar.

I EF har jag byggt upp en mindre fastighetsportfölj som börjat generera en OK vinst.
Efter ett par år har jag startat ett AB som i sin tur har egna fastigheter där mycket underhåll och investeringar råkar komma väldigt centrerat i tid.
Ovan är anledningen till att det hade vart angenämnt att lånat från EF till AB.

Sälja över fastigheterna till AB genererar för mycket engångskostnader, ex lagfarterna.

Nej, att sälja blir knappast bra, men en skicklig revisor kan kanske hitta andra lösningsr.

Ett exempel som jag själv fixade för många år sedan. En kund köpte en fastighet långt under taxeringsvärdet på en exekutiv auktion. Han ångrade sig och ville ha fastigheten i ett AB i stället. Kunden överlät då fastigheten som gåva mot vederlag till sitt AB. Gick utmärkt eftersom lånen låg under 85 procent av taxeringsvärdet.

Ett hugskott. Du kan kanske höja aktiekapitalet rejält. Då gör du ju ett eget uttag ur firman och skickar in det i aktiebolaget.

2 gillningar

Så klart kan du ta pengar genererade i din EF och stoppa in i ett ab.

Kan du utveckla din tanke?

Det är fritt fram att ta pengar genererat i en EF göra precis vad man vill med.

Ja, efter skatt…

Annars är det inte ett lån. Vem eller vilka kan låna ut pengar på ett skattepåverkande vis?

Kan du ge ett exempel på hur det fungerar för jag ser inte hur det går till.