Låna ut till mitt AB

Hej. Jag har nyss startat ett AB och funderar på att sätta in pengar på mitt AB från mina privata pengar eftersom dom första 25tkr som jag la in inte kommer räcka för det jag vill köpa in.

Som jag har förstått det så kan jag skjuta in pengar från mig till företaget där företaget bokför det som ett lån och bokför det på företagskontot och krediterar skulder till närstående och sen tvärt om varje gång jag flyttar tillbaka pengar (ses som en amortering).

Min fråga är:

• Får jag låna ut hur mycket som helst till mitt företag?

• Måste jag skatta på återbetalningen? (både som företag och/eller som privatperson)

• Finns det några falluckor här som man ska tänka på?

Kanske värt och notera att jag tänkte “låna ut” utan ränta för att hålla det enkelt.

Det behöver finnas ett syfte med lånet men jag har aldrig hört om en beloppsgräns.

Nej du skattar inte på återbetalningen eftersom det var dina pengar från början. Tar du ränta får du skatta på avkastningen från räntan.

Skriv ett skuldebrev eller liknande

Tar du ingen ränta för det är det supersmidigt. Bara att köra på och göra över. Det viktiga är att komma ihåg att Du får absolut inte vara skyldig ABet pengar. Det kallas förbjudet lån. Men AB får var skyldig dig pengar utan problem.

2 gillningar