Hej allesammans, first time poster, men long time lurker
Jag har av diverse anledningar lånat ut en mindre summa pengar från mitt AB till en släktings AB (marknadsmässig ränta) som verkar i en bransch som i nuläget har det svårt.
Min fundering är helt enkelt om någon vet vad som händer ifall mitt lån helt enkelt inte har möjlighet att betalas tillbaka pga av t.ex. det andra företag måste gå i konkurs. Om jag inte känner för att vidta t.ex. rättsliga åtgärder, kan jag betala skatt på de pengarna så att det blir en extralön till mig i bokföringen eller liknande?
Så du vill kunna trolla bort att du lånat ut pengar och visa upp det som att du tagit ut lön istället?
Vad tror du händer om du blir granskad eller om en revisor ser pengar gå ut ur kontot men inte förstår vad som hänt? Och sen inte hittar löneutbetalningen?
Tror det finns ett uttryck för detta: bokföringsbrott
Närstående lån är ju härligt. Särskilt också från ett AB… jag antar att ni fått OK från revisorn att genomföra lånet.
Hade det varit nettopengar (lön,utd tex) så har du ju lånat ut pengarna privat, då är det ju inga problem. Du kan inte bokföra bort lånet som lön i efterhand, det syns ju i banktransaktionerna vart pengarna har gått.
Går motparten i konkurs så är din fordran värd 0. Vilket då blir en nedskrivning hos ditt bolag.
Är du ensam i ditt AB som ägare och styrelseledamot?
Finns risk att du ses som vårdslös med din utlåning och att ditt AB lidit skada, dvs att du personligen kan få betala tillbaka pengarna till ditt bolag.
Tack för snabbt svar! Ja precis, ensam ägare och styrelseledamot… Fick OK av revisor om lånet följde en marknadsmässig ränta… Men ok så worst case scenario är alltså att jag privat får betala tillbaka summan till mitt AB. Det kan jag leva med… Men är inte jättesugen på att blanda in mitt AB i ytterligare utlåning av pengar…
Njae värsta hade väl varit om Skatteverket inte ansåg att det var ett kommersiellt lån och att utbetalningen ska ses som lön. Dvs att inte arbetsgivaravgifter eller källskatt betalats.
I ditt fall är det fördel att den mottagande parten är ett AB.
Men om revisorn gett ok så finns det väl dokumenterat ett ställningstagande och en förteckning över lånet. Det måste till om det är en närstående som lånet och i ett kommersiellt syfte.
Närstående i lagens mening:
Med närstående avses enligt ABL make, sambo, far, mor, far- och morföräldrar, styvmor, styvfar, fars eller mors styvfar och styvmor, barn, barnbarn, barns make, barnbarns make, makes far och mor, makes farföräldrar och morföräldrar, makes barn, makes barnbarn, syskon, makes syskon, syskons make (21 kap. 1 § första stycket 1–4 ABL).
Låter väldigt onödiga att hålla på så där. Hade väl varit bättre om det andra AB hade lånat från en bank istället? Om det inte går på grund av säkerhet så hade väl ett privat lån till personen varit bättre? Då finns skulden kvar även vid konkurs.
Länge sen jag jobbade med beskattning av aktiebolag nu men vill minnas att det inte är självklart när det finns en närståenderelation. Vill minnas att man då måste kolla om en utomstående part hade gjort motsvarande investering för att det ska vara avdragsgill.
Återigen, kan absolut minnas fel