Måste räntan från ett aktieägarlån betalas ut årsvis?

Hej,

Ny här. Jag har en rätt enkel fråga som jag dock inte lyckats googla fram svaret på - därför tänkte jag att det säkert finns fullt av företagare i detta forum som snabbt kan ge mig vägledning.

Bakgrund:
Jag har lånat in pengar (villkorat aktieägarlån) till ett helägt holdingbolag (AB) för att kunna köpa en post i ett onoterat bolag. Investeringen är ett tag-along-upplägg med ett PE-bolag och kommer behöva tvångssäljas när de gör en framtida exit. Förhoppningen är då att det ska ha skett någon form av avkastning.

Till frågan:
Kan jag ta ränta på lånet (säg SLR+2%) UTAN att betala ut räntan årsvis, utan låta det ackumulera tills året försäljningen sker, eller måste en ränta faktiskt betalas ut varje år om jag väljer att lägga ränta på lånet? Frågan är högaktuell för mig då företaget inte har några inkomster alls (förrän försäljningen av innehavet sker dvs).

Tacksam för svar!

Hej!

Du behöver inte betala ut räntan årsvis, men den måste bokföras, som en upplupen ränta.

Det får också effekten att den är “tillgänglig för lyftning” och skall beskattas. Du kan läsa om det här.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/2835.html#h-Lan-fran-delagare-till-famansforetag

" Lån från delägare till fåmansföretag

Det är vanligt att delägare i ett fåmansföretag lånar ut pengar till bolaget. Om parterna har avtalat att bolaget ska betala ränta i pengar för lånet, bör bolaget bokföra räntebelopp som löpande affärshändelser i enlighet med avtalet.

Om det i låneavtalet har avtalats om att räntan förfaller till betalning vid ett visst datum anser Skatteverket att räntan är disponibel den dagen och att delägaren ska ta upp räntan till beskattning. Detta gäller oavsett om räntan har betalats ut eller inte. I de fall det inte finns någon bestämd förfallodag, anser Skatteverket att räntan är disponibel vid den tidpunkt då låntagaren i sin redovisning bokför upplupen räntekostnad, dvs. vid utgången av räkenskapsåret (Skatteverkets ställningstagande Skatteavdrag vid utbetalning av ränta från fåmansföretag till delägare)."

3 gillningar

Lite begreppssammanblandning här. Villkorat aktoeägartillskott heter det och det löper utan ränta.

3 gillningar

Som @Anonym skriver så räntebeläggs inte tillskott.
Det är inte samma sak som att låna in pengar mot revers.

Lånar du in pengar till ditt bolag bör du också skriva en handling mellan er. Där ränta, amortering mm beskrivs och förklaras.
Bolaget behöver inte betala ut ränta eller amortera men då bör de vara med i handlingen.

2 gillningar

Daniel X och Japp,

Vilka hjältar ni är! Stort tack för era svar! Det var precis kombinationen av era svar jag behövde - dels vet jag nu hur ackumulerad ränta över tid ska bokföras, dels vet jag nu att jag i mitt fall inte ska ta ut någon ränta eftersom det helt rätt rör sig om ett villkorat aktieägartillskott, och inte ett lån.

Tack!

4 gillningar

Stort tack för ditt förtydligande!

Men varför aktieägartillskott istf lån om det inte behövs för att återställa det egna kapitalet?

1 gillning

Ingen anledning - jag är högst normalbegåvad och har nog bara googlat på hur man som aktieägare ska bära sig åt för att tillföra kapital till AB. Detta skedde dock för två år sedan så beroende på hur jag redovisat detta finns det nog en överhängande risk att det blir klyddigt att justera om allt ska bli rätt hos myndigheterna.

1 gillning