Låna ut fr enskild firma till AB

Är det möjligt att låna ut pengar från en enskild firma till ett aktiebolag? Någon fallgrop att tänka på?

Båda äger fastigheter. Helst skulle allt ägas genom AB men utlöser en del skatt.

1 gillning

@Nestor eller @OBWN har ni koll?

Att låna ut pengar går bra. Frågan är om Skatteverket anser att det skall med i den enskilda firmans balansräkning eller ej. Detta påverkar ju räntefördelningsunderlaget.

Ett exempel. Om en enskild firma har pengar på ett företagskonto (inom rimliga belopp) anses detta tillhöra firman. Tar företagaren ut pengarna och köper fonder försvinner beloppet från firman och fonderna anses vara privata tillgångar.

Finns det en naturlig koppling mellan firman och aktiebolaget är det inga problem. Säg att en lantbrukare äger en jordbruksfastighet men driften sker via ett AB, då ser jag inga problem med ett lån från den enskilda firman.

Skulle lantbrukaren däremot ha ett AB som sysslar med säg skönhetsprodukter är jag däremot inte lika säker på att Skatteverket tycker att lånet skall ingå i firmans balansräkning. Det finns ingen naturlig koppling mellan verksamheterna.

Jag är själv osäker. Du får helt enkelt ringa Skatteverket och fråga. Återkom gärna med vad svaret blev.

2 gillningar