Mitt företag AB kan ta lån med 0.89% ränta och jag personligen 2.03%. Jag har en större investering på gång under 1 års tid och undrar om det är mer förmånligt att företaget lånar och betalar ut lön till mig än att jag själv lånar?
Hjälp mig tänka rätt, borde väl kunna gå att räkna ut.
Jag kommer att ligga precis under gränsen för statlig skatt oavsett då jag kan få lön eller skjuta på lön tills nästa år från annat håll.
Det är förbjudet för ett AB att låna ut pengar till ägare, VD, styrelse eller deras familjemedlemmar.
Om du betalar ut det som lön så finns risken att ditt företag hamnar på obalans. Lånet är negativ i balansräkningen så företaget måste ha tillgångar som väger upp. Kom ihåg att du inte får konsumera aktiekapitalet.
Alltså kommer du behöva betala tillbaka lånet med företagets framtida kassaflöde eller med tillgångar som redan finns i bolaget. Väldigt viktigt att detta inte kan tolkas som att företaget lånat ut pengar som du ska betala tillbaka privat.
Hej! Jag är väl medveten om att man inte får låna pengar av sitt AB. Att ett AB tar ett lån för att finansiera löneutbetalning eller aktieutdelning är dock fullt tillåtet. AB i fråga har en en kapitalförsäkring som kan belånas till 0.89% i ränta så därav frågan. Risk för obestånd i AB pga lånet ser jag som mycket låg.
En idé är ju att sälja delar av kapitalförsäkring i bolaget och betala ut lön, men det vill jag inte.
Ränteutgifter i AB är ju avdragsgilla upp till 5miljoner enligt skatteverket. Ränteutgifter i AB är avdragsgilla mot intäkter vilket borde innebära att man i AB slipper lite bolagsskatt 20,6%?, men för mig som privatperson får jag ju dra av 30% i ränteavdrag på lån om jag lånar privat.
Frågan kvarstår, vilket är bäst rent ekonomiskt, låna upp pengar via bolaget till 0.89% och betala ut lön eller låna privat till 2.03%?